«آمریکا از حریم هوایی پاکستان برای عملیات در افغانستان استفاده می‌کند»

ازبکستان و تاجیکستان نیز برای استقرار نیروهای نظامی آمریکا و اجرای عملیات نظامی در افغانستان مورد نظر قرار گرفته‌اند

ارتش آمریکا در حال حاضر از حریم هوایی پاکستان برای اجرای عملیات تجسس و جمع‌آوری اطلاعات از افغانستان استفاده می‌‌کند - JACK GUEZ / AFP

شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داده است که دولت جو بایدن به توافق رسمی با دولت پاکستان، برای استفاده ادامه‌دار از حریم هوایی آن کشور برای اجرای حمله هوایی به افغانستان نزدیک شده است.

در گزارش سی‌ان‌ان به نقل از سه منبع آگاه آمده است که دولت جو بایدن به قانون‌گذاران آمریکایی گفته است گگخ ایالات متحده در حال نزدیک شدن به توافق رسمی با پاکستان برای استفاده از حریم هوایی این کشور، به منظور اجرای عملیات نظامی و اطلاعاتی در افغانستان است.

یکی از این منابع به سی‌ان‌ان گفته است که پاکستان به امضای این توافق تمایل دارد و در ازای آن از دولت ایالات متحده می‌خواهد به آن کشور در جهت تلاش‌هایش بر ضد تروریسم و مدیریت روابط با هند کمک کند. م

نبع دیگر اما گفته است مذاکرات نهایی نشده و ممکن است جزئیات توافق تغییر کند.

سی‌ان‌ان گزارش داده است ایالات متحده در تلاش است تا مطمئن شود که می‌تواند به عملیات نظامی خود بر ضد گروه‌های تروریستی از جمله داعش شاخه خراسان در افغانستان ادامه دهد.

بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، ارتش آمریکا در حال حاضر از حریم هوایی پاکستان برای اجرای عملیات تجسس و جمع‌آوری اطلاعات از افغانستان استفاده می‌‌کند اما هیچ توافق رسمی برای ادامه این فعالیت وجود ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منبع دیگری به سی‌ان‌ان گفته است در سفر مقامات آمریکایی به پاکستان، توافق سر استفاده از حریم هوایی آن کشور برای دسترسی به افغانستان صورت گرفته، اما هنوز مشخص نشده است که پاکستان در ازای این توافق، از ایالات متحده چه چیزی می‌طلبد.

در همین حال منابع آگاه به سی‌ان‌ان گفته‌اند که ازبکستان و تاجیکستان نیز به عنوان گزینه‌های احتمالی برای استقرار نظامی ایالات متحده و اجرای عملیات نظامی به افغانستان مورد توجه هستند، اما این کار با مخالفت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، مواجه خواهد شد.

بر اساس این گزارش، در حال حاضرهواپیماهای بی‌سرنشین ایالات متحده، عملیات تجسس را در فضای افغانستان، از پایگاه‌های نظامی مستقر در قطر و امارات متحده عربی انجام می‌دهند و دولت بایدن در تلاش یافتن گزینه نزدیک به افغانستان، برای ادامه این فعالیت‌ها است.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در ماه ژوئیه، چند هفته پیش از فروپاشی دولت پیشین افغانستان و مسلط شدن طالبان بر آن کشور گفت که حتی اگر نیروهای آمریکایی در افغانستان حضور نداشته باشد، ایالات متحده تلاش خود را برای اجرای عملیات در آن کشور حفظ خواهد کرد.

بایدن در هشتم ژوئیه گفت: «ما در حال توسعه قابلیت‌های ضد تروریسم هستیم که به ما امکان می‌دهد چشمانمان را به هرگونه تهدید مستقیم علیه ایالات متحده در منطقه دوخته باشیم و در صورت نیاز سریع و قاطعانه عمل کنیم».

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی دولت طالبان در تاریخ ۲۹ سپتامبر، با انتشار اعلامیه‌ای ایالات متحده آمریکا را به نقض حریم هوایی افغانستان متهم کرد.

در خبرنامه سخنگوی دولت طالبان آمده بود: «ایالات متحده با استفاده از هواپیماهای بی سرنشین در افغانستان، همه حقوق و قوانین بین‌المللی و همچنین تعهدات خود در توافق‌نامه دوحه را نقض کرده است.» طالبان در این اعلامیه از ایالات متحده خواست که به اقدامات غیر قانونی‌اش در حریم هوایی افغانستان پایان دهد.