عربستان سعودی در پی حذف گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۶۰

شاهزاده محمد بن سلمان از بودجه ۱۸۶ میلیارد دلاری این کشور برای کاهش گازهای گلخانه‌ای خبر داد

هدف عربستان سعودی این است که تا سال ۲۰۶۰ مطابق با برنامه توسعه این کشور، تولید گازهای گلخانه‌ای به صفر برسد-KARIM SAHIB / AFP

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی امروز، اول آبان، در کنفرانس محیط‌زیست در عربستان سعودی وعده داد که عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان تا سال ۲۰۶۰ تولید گازهای گلخانه‌ای را به صفر خواهد رساند.

شاهزاده محمد بن سلمان، از برنامه‌های خود برای کاهش انتشار کربن به میزان بیش از ۲۷۰ میلیون تن در سال به‌عنوان بخشی از «ابتکار سبز» سعودی خبر داد که به گفته وی، بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال عربستان (۱۸۶٫۶۳ میلیارد دلار) در آن سرمایه‌گذاری خواهد شد.

ولیعهد عربستان سعودی در یک پیام در آستانه بیست و ششمین کنفرانس سازمان ملل متحد درزمینهٔ تغییرات آب‌وهوا، (COP26)، در گلاسکو از ۳۱ اکتبر تا ۱۲ نوامبر برگزار می‌شود، اظهار امیدواری کرد که اعضا به توافق‌های عمیق‌تری در باره کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای برای مقابله با گرمایش زمین برسند.

شاهزاده محمد بن سلمان گفت: «هدف عربستان سعودی این است که تا سال ۲۰۶۰ مطابق با برنامه توسعه این کشور، تولید گازهای گلخانه‌ای به صفر برسد ... درعین‌حال نقش اصلی عربستان در تقویت امنیت و ثبات بازارهای جهانی نفت نیز حفظ شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ریاض، یکی از امضاکنندگان «پیمان آب و هوایی پاریس» در تلاش جهانی برای جلوگیری از افزایش میانگین دمای جهان است.

پیش‌تر ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا از عربستان خواسته بودند تا به ابتکار جهانی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای متان تا سطح ۲۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ بپیوندد.

شاهزاده محمد بن سلمان گفت ابتکار سبز سعودی تعهد این کشور «برای کاهش انتشار کربن در سال که قبلاً ۱۳۰ میلیون تن بود را به ۲۷۸ میلیون تن افزایش داده است.»

عربستان پیش‌تر اعلام کرده بود با طرح‌هایی ازجمله تولید ۵۰ درصد از انرژی موردنیاز خود از انرژی‌های تجدید پذیر تا سال ۲۰۳۰ و کاشت میلیاردها درخت در مناطق بیابانی، می‌خواهد سهمی بیش از ۴ درصد در کاهش جهانی انتشار کربن داشته باشد.

امارات متحده عربی دیگر عضو تولیدکننده اوپک در منطقه نیز برنامه‌ای برای کاهش انتشار خالص گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰ اعلام کرد.

کارشناسان می‌گویند هنوز خیلی زود است که بگوییم تأثیرات پروژه‌های نوظهور خورشیدی و بادی عربستان چه خواهد بود اما از اقدامات و طرح‌های در حال اجرا در عربستان می‌توان گفت ولیعهد عربستان، در مورد تنوع بخشیدن به درآمدهای اقتصادی این کشور جدی است.

بیشتر از جهان