ولادیمیر پوتین: به خارج کردن نام طالبان از فهرست تروریستی نزدیک شده‌ایم

سخنان پوتین، یک روز پس از برگزاری نشست مسکو بیان شد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه - @ValdaiClub

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در سخنان تازه‌ای در مورد افغانستان و طالبان گفته است که روسیه به خارج کردن نام طالبان از فهرست تروریستی آن کشور نزدیک شده است. آقای پوتین این سخن را در نشست باشگاه گفت‌وگوی والدای که روز بیست و یکم اکتبر در سوچی برگزار شد، مطرح کرد.

دادگاه عالی روسیه در سال ۲۰۰۳، نام گروه طالبان را در فهرست تروریستی روسیه وارد کرد و بر این اساس هرنوع فعالیت وابسته به طالبان در این کشور ممنوع است.

سخنان پوتین در مورد خارج کردن نام طالبان از فهرست تروریستی روسیه، یک روز پس از برگزاری نشست «فارمت مسکو» بیان شد. نشست مسکو با همراهی هیئت بلندپایه طالبان و حضور نمایندگان ۱۰ کشور از جمله چین، ایران، هند و پاکستان، روز بیستم اکتبر با میزبانی وزارت خارجه روسیه در مسکو برگزار شد.

پوتین در مورد پیش‌شرط‎‌‌های روسیه برای خارج کردن نام طالبان از فهرست تروریستی کشورش چیزی نگفت، اما افزود که تصمیم روسیه در این مورد وابسته به اقدام سازمان ملل در این زمینه خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پوتین در این باره گفت: «با توجه به اقدام سازمان ملل، ما در زمینه‌ خروج نام طالبان از فهرست سازمان‌های تروریستی تصمیم می‌گیریم. به نظر من، به این موضوع نزدیک شده‌ایم.»

در همین حال، پوتین خواستار آزادشدن پول‌های بلوکه شده بانک مرکزی افغانستان از سوی کشورهای غربی شد و گفت همه کشورهایی که در بیست سال اخیر در افغانستان حضور نظامی داشتند، باید در قبال آنچه در آن کشور اتفاق افتاد احساس مسئولیت کنند.

پوتین همچنین گفت که در افغانستان باید حکومت مورد تایید همه اقوام شکل بگیرد و طالبان در این زمینه با اقوام مختلف به توافق برسند.

پوتین در مورد ترکیب جمعیتی افغانستان و ساختار قومی حکومت طالبان گفت: «بخش اصلی طالبان را پشتون‌ها تشکیل می‌دهند، اما بر اساس آمار مختلف، تاجیک‌ها از ۴۰ تا ۴۷ درصد جمعیت افغانستانند و در کنار این‌ها هزاره‌ها، ازبک‌ها و دیگران هم هستند.»

پوتین همچنین با اشاره به ترکیب کابینه طالبان گفت: «انحصارطلبی طالبان برای بقیه اقوام افغانستان پذیرفتنی نیست.»

از سال ۲۰۱۶ که روابط طالبان با روسیه گسترش یافت، بارها بحث خارج کردن نام طالبان از فهرست سازمان‌های تروریستی در روسیه مطرح شده است. پیش از این و در تاریخ ۱۹ اوت، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در مورد خارج کردن نام طالبان از فهرست سازمان‌های تروریستی روسیه گفته بود: «این کار بستگی به اقدامات و عمل طالبان دارد.»

پوتین در حالی از نزدیک شدن روسیه به خارج کردن نام طالبان از فهرست سازمان‌های تروریستی خبر داده است که یک هفته قبل در نشست دیگری در مسکو با حضور مسئولان نهادهای امنیتی و استخباراتی جمهوری‌های پیشین شوروی، از تجمع جنگجویان داعش در شمال افغانستان اظهار نگرانی کرد.

پوتین شمار جنگجویان داعش در شمال افغانستان را حدود دو هزار نفر دانست و افزود که بیشتر این جنگجویان از سوریه و عراق به شمال افغانستان رفته‌اند. در رابطه به این نگرانی‌ها، سازمان امنیت جمعی، رزمایش بزرگ نظامی را با حضور چهارهزار سرباز از کشورهای روسیه، تاجیکستان، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان، در امتداد مرز تاجیکستان با افغانستان برگزار کرده است. وزارت دفاع تاجیکستان هدف از برگزاری این رزمایش بزرگ نظامی را تمرین نحوه مقابله با عناصر فرضی تروریستی خوانده است.