آلودگی پلاستیک درآمریکا از آلودگی زغال‌سنگ پیشی می‌گیرد

پلاستیک هم‌اکنون در چرخه عمر خود ۳.۸ درصد گازهای گلخانه‌ای جهان را تولید می‌کند

آهنگ رشد صنعت پلاستیک ایالات متحده به قدری بوده است که خطر آن وجود دارد تمامی بهبودهای حاصله را بر باد دهد - MIKE CLARKE / AFP

بر اساس پژوهشی تا پایان دهه کنونی سهم صنعت پلاستیک ایالات متحده در تغییر اقلیم از سهم تولید انرژی با سوخت زغال‌سنگ پیشی می‌گیرد.

به گزارش اندیشکده «بیاند پلاستیک» (فراسوی پلاستیک) در دانشکده بنینگتون، هم‌اکنون صنعت پلاستیک ایالات متحده دست‌کم سالی ۲۳۲ میلیون تن گاز گلخانه‌ای دی‌اکسید کربن تولید می‌کند که برابر با دی‌اکسیدکربن تولیدی ۱۱۶ نیروگاه زغال‌سنگ‌سوز متوسط است.

به گزارش هافینگتون پست حدود ۶۵ درصد نیروگاه‌های زغال‌سنگ‌سوز این کشور در دهه گذشته تعطیل شده است اما آهنگ رشد صنعت پلاستیک ایالات متحده به قدری بوده است که خطر آن وجود دارد تمامی بهبودهای حاصله را بر باد دهد.

پلاستیک هم‌اکنون در چرخه عمر خود ۳.۸ درصد گازهای گلخانه‌ای جهان را تولید می‌کند و با آن‌که اغلب در مورد  بازیافت‌پذیری پلاستیک سخنرانی شده است در گزارش اندیشکده «بیاند پلاستیک» آمده است: «در واقع کمتر از ۹ درصد پلاستیک بازیافت می‌شود و روش‌های پیشنهادی جدیدی مثل بازیافت شیمیایی یا بازیافت پیشرفته در واقع با سوزاندن پلاستیک که عامل مهم انتشار آلودگی در اقلیم و آلاینده‌های زیان‌بار هوا است فرق چندانی ندارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جودیت انک، رئیس اندیشکده «بیاند پلاستیک»، می‌گوید: «معضل پلاستیک در ذهن اغلب مردم در آلوده‌سازی آب و پرایراد بودن فرایند بازیافت پلاستیک خلاصه می‌شود و کسی در مورد تغییر اقلیم ذهنیتی ندارد. اما پلاستیک منبع مهم و فزاینده انتشار گازهای گلخانه‌ای است.»

تولید پلاستیک هم‌چنین اثر مستقیم بر زندگی انسان‌‌ها دارد. به گزارش سازمان حفاظت محیط زیست، بیش از ۹۰ درصد کربن منتشرشده از صنعت پلاستیک فقط بر ۱۸ گروه اجتماعی اثر آلاینده دارد که به طور عمده در طول سواحل لوییزیانا و تگزاس واقع شده‌اند. بیشتر ساکنان این جوامع فقیر و غیرسفیدپوست‌اند.

تعداد مبتلایان به سرطان ریه، آسم و بیماری‌های اعضای بدن در میان جوامعی که صنایع تولید پلاستیک را در خود جای داده‌اند به طور غیرمعمول بیشتر است و محل تجمع صنایع پتروشیمی در لوییزیانا را به نام «سرطان‌خانه» می‌شناسند.

خانم انک در مقدمه این گزارش نوشت: «کشورها بالاخره کم‌کم شروع به حذف سوخت فسیلی از نظام تامین انرژی و حمل و نقل می‌کنند و میزان تقاضا برای این سوخت رو به کاهش است. هم‌زمان صنعت سوخت فسیلی برای چاره‌جویی قصد دارد تولید پلاستیک را جانشین بازار سوخت فسیلی کند که این موضوع به تفصیل در گزارش حاضر بررسی شده است.»

او افزود: «تولید پلاستیک راهکار دوم برای صنایع سوخت فسیلی است اما من و شما چاره و راهکار دیگری نداریم.»

© The Independent

بیشتر از جهان