«مقام‌های کشور خودشان عضو توییترند؛ فیلترینگ یعنی چه؟»

با اجرای طرح صیانت، شبکه‌های اجتماعی محبوب مانند اینستاگرام فیلتر می‌شوند

بسیاری از رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر در ایران فیلتر است- ATTA KENARE / AFP

احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون مشترک «طرح صیانت از فضای مجازی»، روز جمعه گفت که به هیچ عنوان با بستن رسانه‌های اجتماعی خارجی موافق نیست.

او گفت: «بنده و بسیاری از مسئولان عالی‌رتبه هم عضو همین رسانه‌های اجتماعی هستیم که برخی از آن‌ها، چون توییتر، در ایران فیلترند. وقتی مسئولان کشور هم در چنین شبکه‌ای فعالیت دارند، واقعا دلیل انسداد و فیلترینگ چیست؟ معنی ندارد.»

امیرآبادی افزود: «فیلتر و مسدودسازی راه حل نیست. بلکه ما باید در کمیسیون مشترک به دقت این طرح را بررسی کنیم و به یک راهکار عملیاتی برسیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هفته گذشته گفته بود: «اجرای این طرح برای ساماندهی فضای مجازی ضرورت دارد و برای تصویب آن مصممیم. قطعا اجرای هر کاری نقدهایی در پی دارد و این موضوع طبیعی است».

مرتضی آقاتهرانی گفته بود که علی خامنه‌ای «بارها با واژه‌هایی مانند تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی، نفوذ فرهنگی» درباره فضای مجازی هشدار داده است.

امیرآبادی هم روز جمعه، در عین حال که بر ضرورت اجرای طرح موسوم به صیانت تاکید می‌کرد، گفت: «به هیچ عنوان اجازه فیلترینگ یا کاهش سرعت اینترنت را نخواهیم داد. اگر چنین مصوبه‌ای داشته باشیم، از حضور در این کمیسیون انصراف خواهم داد.»

او افزود: «از طرفی هم نمی‌توان اجازه داد که پلتفرم‌های خارجی بدون توجه به قوانین کشور ما هر فعالیتی انجام دهند.»