ناتو از بازگشت تروریست‌ها به افغانستان نگران است

در نشست بروکسل، وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو به مسئله افغانستان هم می‌پردازند

تعدادی از اعضای ناتو آمریکا را به ناهماهنگی با بقیه اعضای ناتو در روند خروج از افغانستان متهم کردند‌ـ Kenzo Tribouillard / AFP

نشست وزرای دفاع کشورهای عضو پیمان ناتو که از روز پنجشنبه ۲۹ مهر در بروکسل آغاز شد، روز جمعه نیز ادامه داشت. دستور کار اصلی نشست دو روزه وزرای دفاع ناتو چین، روسیه و افغانستان است. موضوع افغانستان و چالش‌های پس از خروج ناتو از این کشور موضوع اصلی بحث روز پنجشنبه وزرای دفاع ناتو بود.

در نشست روز پنجشنبه، تعدادی از اعضای ناتو از خروج شتاب‌زده آمریکا از افغانستان انتقاد کردند. آنان آمریکا را به ناهماهنگی با بقیه اعضای ناتو که در افغانستان حضور داشتند، متهم کردند. برخی نیز درباره تعهد آمریکا به نظارت دقیق و همه‌جانبه روی تهدیدهایی که افغانستان می‌تواند بار دیگر متوجه کشورهای عضو ناتو کند، اظهار تردید کردند.

با این حال، ناتو بر این مسئله که خروج از افغانستان با توافق جمعی اعضای ناتو صورت گرفته است، مهر تایید زد. واشنگتن پست در مطلبی که روز پنجشنبه منتشر کرد، از قول ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، نوشت که پس از رایزنی‌های متعدد بین تمام اعضای ناتو، این سازمان توافق کرد تا به حضور نظامی‌اش در افغانستان خاتمه دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس سرفصل‌های مشخص‌شده برای این نشست، روز جمعه نیز بحث درباره افغانستان و راهکارهای نظارت بر عملکرد رژیم طالبان ادامه خواهد داشت. دبیرکل ناتو که قبل از آغاز نشست وزرای دفاع ناتو، در نشستی خبری شرکت کرده بود، گفت: «ما در مورد افغانستان و اینکه چگونه نگذاریم این کشور دوباره به مرکز فعالیت‌های تروریستی تبدیل شود، بحث خواهیم کرد.» او اضافه کرد که ناتو این توانایی را دارد که از راه دور هم با تهدیدهای تروریستی برخورد کند.

این دیدگاهی است که آمریکا هم به آن اشاره کرده است. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، هنگام صحبت در مورد ضرورت خروج آمریکا از افغانستان، گفته بود: «ما همچنان این توانایی را برای خود حفظ کرده‌ایم که هر زمانی احتمال دهیم تروریست‌ها در افغانستان جهان را تهدید می‌کنند، به آنان حمله کنیم.» گفته می‌شود تلاش‌های آمریکا برای داشتن پایگاهی در آسیای میانه هم به همین منظور است تا بتواند تحرکات گروه‌های تروریستی مستقر در افغانستان را از نزدیک رصد کند.

استلتونبرگ در این نشست خبری گفت که در حال حاضر، گروه طالبان به دلیل تعهداتش در قبال مبارزه با تروریسم، حقوق بشر و عبور امن از این کشور، به ناتو پاسخگو است و ناتو هنوز اهرم‌های فشار اقتصادی و دیپلماتیک را در دست دارد.

قرار است در حاشیه نشست وزرای دفاع ناتو، نشست ائتلاف جهانی برای شکست داعش نیز برگزار شود. هدف از این نشست ائتلافی بررسی وضعیت داعش و لزوم برخورد با این گروه تروریستی است.

نشست وزرای دفاع ناتو در زمانی برگزار می‌شود که انتقادها از نحوه خروج این سازمان از افغانستان در جهان بالا گرفته است. تعدادی از کشورهای عضو ناتو معتقدند که خروج شتاب‌زده و کاهش حمایت از نیروهای ارتش افغانستان سقوط این کشور به‌دست طالبان را در پی داشته است؛ اما آمریکا تقصیر این سقوط را بیشتر به گردن ناکارامدی سیاست‌مداران در قدرت افغانستان می‌اندازد و فرار اشرف غنی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، را عامل تصرف پایتخت و به قدرت رسیدن طالبان می‌داند. این در حالی است که بیشتر کارشناسان سیاسی زمینه این سقوط را به سال‌‌های قبل و به‌خصوص پس از توافق صلح دوحه میان آمریکا و طالبان مرتبط می‌دانند.

گفته می‌شود پس از امضای توافق صلح میان طالبان و آمریکا، این گروه که خیالش از حملات آمریکا آسوده شده بود، فشار بر دولت افغانستان را بیشتر کرد که در نتیجه آن، نیروهای افغان در جنگی فرسایشی و در نبود حمایت هوایی کافی آمریکا، توان جنگی و روحیه خود را از دست دادند و این کشور به‌دست گروه طالبان سقوط کرد.   

بیشتر از جهان