شایعه شاه‌میگوی آمریکایی و کرونا؛ چین پشت ماجراست

شبکه‌ای از حساب‌های کاربری مدعی‌اند کووید‌ـ‌۱۹ از طریق یک محموله‌ شاه‌میگوی آمریکا وارد بازار ووهان شده است

خبرگزاری‌های چینی بارها گفته‌اند احتمال دارد منشاء کووید در این کشور واردات مواد غذایی منجمد باشد‌ـ Andy Buchanan / AFP

یک پژوهشگر در زمینه اخبار و اطلاعات جعلی شبکه‌ای از حساب‌های کاربری را افشا کرده که مدعی‌اند احتمالا کووید‌ـ۱۹ در نوامبر ۲۰۱۹ از طریق یک محموله‌ شاه‌میگوی «مِِین» آمریکا به بازار غذاهای دریایی ووهان وارد شده است.

در نیمه ماه سپتامبر، ژا لیو، کنسول چین در کلکته هند، نیز این نظریه را که از آغاز همه‌گیری کرونا در بسیاری از حساب‌های کاربری حامی چین منعکس شده است، توییت کرد. 

به گزارش شبکه خبری ان‌بی‌سی، مارسل اِشلیبز، پژوهشگر در زمینه اطلاعات جعلی در دانشگاه آکسفورد، بیش از ۵۵۰ حساب کاربری توییتر یافته است که هر روز صبح به‌وقت استاندارد چین، پیامی تقریبا مشابه را با چند ترجمه منتشر می‌کردند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای اشلیبز در ادامه افزود: «مشکل می‌توان [این تویيت‌ها را] به کسی نسبت داد، اما می‌بینیم که این اقدامی هماهنگ و روایتی طرفدار چین است.»

خبرگزاری‌های چینی بارها گفته‌اند احتمال دارد منشاء کووید [در این کشور] واردات مواد غذایی منجمد باشد.

همان دیپلماتی که ماه گذشته نظریه شاه‌میگوهای مِین آمریکا را به اشتراک گذاشت خواهان تحقیق بیشتر در مورد این ادعا شده که ارتش آمریکا در گسترش ویروس دست داشته است.

برِت شفر، مدیر تیم نفوذ اطلاعاتی در نهاد موسوم به «اتحاد حفظ دموکراسی» (Alliance for Securing Democracy) گفت: «این سومین یا چهارمین اقدام مقام‌های چینی در تلاش برای مقصر قلمداد کردن آمریکا در شیوع کووید است.»

او افزود: «به تک‌تک حساب‌های کاربری که نگاه می‌کنید، می‌بینید که خام و ساده‌لوحانه است. اما این‌گونه شبکه‌ها برای داغ کردن موضوع‌ها در رسانه‌های اجتماعی طراحی می‌شوند.»

او افزود: «اینکه کسی روایت شاه‌میگو یا فورت دیتریک (پایگاه برنامه دفاع بیولوژیک آمریکا) را به‌عنوان منشاء کووید بپذیرد یا نه، دست‌کم این تاثیر را دارد که واقعیت را مخدوش و مردم را گیج می‌کند.»

آقای اشلیبز گفت جزئیات این حساب‌های کاربری را که به نظر می‌رسد واقعی نیستند با توییتر درمیان گذاشته و این بستر رسانه‌‌ای اجتماعی آن را در چارچوب سیاست‌های مرتبط با هرزنامه و سوءاستفاده از این بستر، حذف کرده است.» 

© The Independent

بیشتر از جهان