شراره‌های آتش بر تن زنان

زنان ایرانی صدرنشین خودسوزی در خاورمیانه

عکس از روان‌آنلاین

یک زن استقلالی دو آتشه که سعی در تماشای بازی در ورزشگاه آزادی داشت و به‌همین علت حکمی شش ماهه در انتظارش بود، مقابل دادسرای تهران دست به خودسوزی زد. جامعه ایران با خبر خودسوزی بیگانه نیست. خودسوزی یکی از دردناک‌ترین روش‌ها برای خاتمه دادن به زندگی است. فرد با آگاهی دست به ویرانی خود، به خشن‌ترین شکل ممکن می‌زند. خودسوزی‌ها در فضای خصوصی و عمومی رخ می‌دهند و جدا از میزان غیرقابل تصور دردی که فرد می‌کشد حرکتی اعتراضی به وضعیتی در زندگی شخص است.

 زنی ۲۹ ساله که عصر دوشنبه ۱۱ شهریور در مقابل دادسرای تهران دست به خودسوزی زد، در اسفند ۹۷ به ورزشگاه آزادی رفته بود که ماموران متوجه جنسیتش شدند و پس از ممانعت از ورود او به ورزشگاه دستگیرش کردند. به گزارش تنسیم «یک مقام آگاه در دادگستری تهران» گفت که این خانم در اسفند ۹۷ به دلیل «پوشش نامناسب» به «جریحه‌دار کردن عفت عمومی» و «توهین به مامورین» متهم شده است. خواهر این زن در گفت‌وگو با سایت خبری رکنا خبر خودسوزی خواهرش و وخامت حال او را تایید کرده است. دکتر مصطفی ده مرده‌ئی، رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی مطهری میزان سوختگی را در وضعیت حاد و بالاترین سطح سوختگی نود درصد اعلام کرده است. 

بسیاری از کارشنان معتقدند که خودسوزی در خود نوعی اعتراض نهفته به وضعیت موجود دارد و برخلاف سایر روش‌های خودکشی، که بی‌سروصدا رخ می‌دهند، فریادی بلند برای دیده شدن تلقی می‌شود. در عین حال طبق پژوهشی که روی مراجعین مرکز سوانح سوختگی شـهید مطهری، تنها مرکز بستری مخصوص زنان صدمه دیده از سوختگی در شهر تهران، با «عنوان بررسی علل اقدام به خودسوزی زنان متأهل» صورت گرفته حدود چهل و پنچ درصد از خودسوزی‌ها در حیاط منزل و بالای نود درصد مواقع از نفت به عنوان ماده سوزنده استفاده می‌کنند. خبرهای خودسوزی که به‌صورت جسته گریخته منتشر می‌شوند عموما خبرهایی هستند که فرد در فضای عمومی دست به خودسوزی زده است و میزان قابل توجهی از این روش خودکشی در فضاهای خصوصی اتفاق می‌افتد که لزوما بازتاب رسانه‌ای پیدا نمی‌کنند. 

در بررسی خبرهای خودسوزی گیلان شهر، لرستان، کردستان و استان‌های غربی در صدر آمار قرار دارند و آمارها نشان می‌دهند که خشونت علیه زنان با بالا بودن میزان خودسوزی در آن منطقه رابطه مستقیم دارد. براساس آمارهایی که در گذشته منتشر شده است استان ایلام بیشترین آمار خودسوزی در کشور را دارا است و سالانه ۴۳۰ زن در این استان دست به این عمل می‌زنند. خودسوزی زنان بین ۱۰ الی ۱۵ درصد آمار سوختگی‌ها در ایران است. این آمار توسط مرکز تحقیقات پیشگیری از سوختگی درباره آمار خودسوزی منتشر شده است. سوختگی در ایران چنان شایع است که مردم ایران ۸ برابر متوسط جهانی می‌سوزند. البته احتمال دارد آمار از این تعداد هم بیشتر باشد، چراکه بسیاری از آمار سوختگی‌ها در کشور ثبت نمی‌شود. به گزارش ایلنا سالانه در حدود ۳۰ هزار نفر در کشور دچار سوختگی‌های شدید منجر به بستری می‌شوند و از این تعداد سه هزار نفر فوت می‌کنند.

بیشتر از