سبقت بیت‌کوین از فرانک سوییس، سیزدهمین ارز بزرگ جهان

مجموع بازار رمزارز در حال حاضر بیش از سهام  اپل‌، ارزشمندترین شرکت جهان، ارزش دارد

بهای بیت‌کوین در هفته جاری رکورد شکست و از مرز ۶۶ هزار دلار عبور کردـ Ozan KOSE / AFP

بیت‌کوین از فرانک سوییس پیشی گرفته است و می‌رود تا در بازار سیزدهمین ارز بزرگ جهان شود.

این رمزارز که تبادلش ماه گذشته در السالوادور قانونی شد، این هفته پس از خیزشی چشمگیر، ارز رایج سوییس را پشت سر گذاشت و به بالاترین میزان ارزش خود در تمام دوران یعنی بالاتر از ۶۶ هزار دلار رسید.

بازتاب صعود قیمت بیت‌کوین را در دیگر رمزارزهای مطرح نیز می‌شود دید. اتریوم (اتر) هم به رکورد بالای جدیدی نزدیک شد.

دومین رمزارز ارزشمند دنیا اکنون از لحاظ ارزش بازار، در میان ۲۵ پول اعتباری قرار گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگر ارزش بازار بیت‌کوین را با بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا مقایسه کنیم، می‌بینیم که حالا در رده‌ای بالاتر از فیس‌بوک و تسلا قرار دارد. این در حالی است که مجموع بازار رمزارز در حال حاضر بیش از سهام  اپل‌ـ ارزشمندترین شرکت روی زمین‌ـ ارزش دارد یعنی بیش از ۲.۵ تریلیون دلار.

این صعود رکوردشکن بیت‌کوین، که از آغاز اکتبر تاکنون بیش از ۵۰ درصد بوده است، مرهون پیامد خبرهای مثبت در حوزه رمزارز است.

اوایل این هفته، اولین صندوق قابل معامله آتی (ETF) بیت‌کوین در بازار بورس نیویورک راه‌اندازی شد و بازار این رمزارز را به روی تمام گروه‌های جدید سرمایه‌گذاران و معامله‌گران باز کرد.

انتظار می‌رود کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) چندین ایی‌تی‌اف (ETF) دیگر بیت‌کوین را درماه‌های آینده تایید کند و برخی از تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که بهای بیت‌کوین در ماه‌های آخر ۲۰۲۱ «صعودی» خواهد بود.

دیوید واکسمن، مدیرعامل بخش مشاوره فناوری نوظهور شرکت واکسمن، به ایندیپندنت گفت: «ارزش بازار بیت‌کوین از مرز تریلیون دلار فراتر رفته است، مبنایی که نشان می‌دهد سیر صعودی بیت‌کوین ادامه دارد.»

«افزایش تعداد ایی‌تی‌اف‌های آتی (ETF) بیت‌کوین در ایالات متحده که قرار است در هفته‌های آینده تایید شود، ممکن است به ثبات بیشتر در ماه‌های آینده منجر شود.»

«در حالی که ایی‌تی‌‌اف‌های‌ آتی (ETF) ممکن است برای سرمایه‌گذاران خرد پیادمدهای مالی پیچیده‌ای داشته باشد، شکی باقی نمی‌ماند که راه‌اندازی این معاملات نشانه مهمی است از اینکه چگونه این طبقه دارایی وارد جریان اصلی شده است. واضح است که دارایی‌های رمزارزی دیگر بازار دنج و مطمئنی نیستند زیرا حوزه وسیعی از شرکت‌کنندگان از جمله خرده‌فروشان، موسسات و شرکت‌ها را شامل می‌شود که روند حضورشان در بازار تسریع می‌شود.»

© The Independent

بیشتر از اقتصاد