ارزش برابری پوند به زیر1.20 دلار کاهش یافت

باید منتظر سقوط بیشتر لیر‌استرلینگ بود

DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP

در حالی‌که معامله‌کنندگان، برای رویارویی با هفته‌ای پرتنش در سیاست بریتانیا به خود دل و جرات می‌دهند، ارزش برابری پوند به زیر ۲/۱ دلار کاهش یافت که ضعیف‌ترین ارزش در ۳۵ ماه گذشته است.

هم‌زمان با آماده شدن «بوریس جانسون» برای دست و پنچه نرم کردن با مخالفت نمایندگان مجلس و شورشیان حزب محافظه‌کار که می‌خواهند جلوی خروج بی‌توافق بریتانیا از اتحادیه‌ اروپا را بگیرند، ارزش لیره‌ی استرلینگ در بامداد سه‌شنبه به 1.1971 دلار کاهش یافت که اگر سقوط شدید در اکتبر ۲۰۱۶ را نادیده بگیریم پایین‌ترین ارزش برابری آن با دلار از سال ۱۹۸۵ است.

با توجه به آن‌که تعطیلات تابستانی مجلس پایان یافته است و دوباره تشکیل جلسه می‌دهد و هم‌چنین شایع شده است که انتخابات عمومی زودهنگام برگزار می‌شود و عدم‌ قطعیت خروج بریتانیا از اتحادیه‌ اروپا هم‌چنان ادامه دارد تحلیل‌گران گروه «سیتی» پیش‌بینی کرده‌اند که شاید ارزش پوند بیش‌تر‌هم سقوط کند.

اگر مجلس در رای‌گیری سرنوشت‌ساز خود جلوی خروج بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توافق بریتانیا از اتحادیه‌ی اروپا را بگیرد، احتمال آن است که نخست وزیر خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام در ۱۴ اکتبر شود.

«نیل ویلسون» از مارکتزدات‌کام می‌گوید: «اگر سقوط شدید ارزش پوند در  اکتبر ۲۰۱۶ را کنار بگذاریم اکنون در وضعیت بسیار ناشناخته‌ای قرار گرفته‌ایم. اگر معامله‌کنندگان تصمیم بگیرند روندی مخالف پوند را در پیش گیرند بعید نیست که در هفته‌های آینده ارزش پوند به 1.15 یا حتی 1.10 دلار هم برسد. فراخواندن انتخابات زودهنگام به هیچ‌وجه آسان نیست زیرا به هر حال کوربین برای دارایی‌های بریتانیا خطرناک‌تر است تا خروج بی‌توافق بریتانیا از اتحادیه‌ی اروپا».

مقامات بلندپایه‌ی دولت خاطرنشان کرده‌اند که آقای «جانسون» اطمینان دارد که دو سوم نمایندگان مجلس عوام، یعنی اکثریتی که طبق «قانون مجالس مدت ثابت» برای برگزاری چنین انتخاباتی لازم است، از انتخابات زودهنگام حمایت خواهند کرد.

نخست وزیر بریتانیا در سخنرانی غروب دوشنبه در بیرون مجلس تاکید کرد خواهان انتخابات نیست اما منابع داونینگ استریت گفته‌اند که اگر نمایندگان مجلس جلوی خروج بی توافق بریتانیا از اتحادیه‌ی اروپا را بگیرند ممکن است خواهان انتخابات زودهنگام شود.

«والنتین مارینوف» تحلیل‌گر امور ارزی در گروه «کردیت اگریکول»  می‌گوید: «تازه‌ترین کاهش ارزش پوند بازتابی از این واقعیت می‌تواند باشد که حزب محافظه کار که طرف‌دار خروج بریتانیا از اتحادیه‌ی اروپا است، حزب خروج بریتانیا از اتحادیه‌ی اروپا و حزب اتحادگرای دمکراتیک می‌توانند اکثریت را(در انتخابات عمومی) به دست آورند و بنابراین خروج باتوافق یا بی‌توافق از اتحادیه‌ی اروپا را به اجرا درآورند».

به گفته‌ی مارینوف «به خصوص اگر انتخابات زودهنگام محتمل‌تر شود» با نزدیک شدن به سه‌شنبه شاید لیره‌ی استرلینگ بیش‌تر هم افت کند.

«کریگ ارلام» تحلیل‌گر ارشد بازار در شرکت «اواندادات‌کام» می‌گوید سقوط پوند به زیر 1.20 دلار «تا حد زیادی ماهیت روانی» دارد.

«ارلام» گفت: «ارز هنوز دچار سقوط آزاد نشده است که نشان می‌دهد تغییرات آن در حال حاضر هم‌چنان آرام خواهد بود. ولی مشخص است که معامله‌کنندگان به طور فزاینده‌ای روند مثبتی را برای کوتاه ‌مدت پیش‌بینی نمی‌کنند. در بهترین حالت با عدم قطعیت ناشی از تمدید (پیمان خروج از اتحادیه) روبرو خواهیم بود و بدترین حالت هم آن است‌که به سمت عدم توافق با دولت کوربین برویم که ظاهرا برای بازار ناخوشایند است».

ارزش برابری پوند در برابر یورو هم با 0.6 درصد افت به 1.09 یورو رسید.

شاخص FTSE 100  با کاهش۹/۴واحد به 7277.1 رسید و با افزایش 74.76 واحد در روز دوشنبه در7281.94 بسته شد.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از اقتصاد