ویدیوی شگفت انگیز ناسا از زندگی آینده بشر در سیارات دیگر

این ویدیو از مجموعه پوسترهای سفری الهام گرفته شده که آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا ساخته است

ناسا در یک ویدیوی علمی-تخیلی، برداشت و تصور خود از سفرهای اکتشافی فضایی انسان در آینده را به اشتراک گذاشته است.

این ویدیوی چند دقیقه‌ای «تصوراتی از آینده» نشان می‌دهد که مقصد سفرهای تعطیلات از جمله ماه و مریخ، از طریق دفتر مسافرتی رزرو می‌شود. سیاره زهره یک عرشه رصدی بسیار مدرن دارد -که شبیه بستنی قیفی با شیشه‌های بزرگ بر فراز آن به نظر می‌رسد- در حالی که یک حباب فلزی با خانواده‌ای که درون آن در حال تماشای این سیاره حلقه‌دار، دور انکلادوس، یکی از قمرهای زحل، می‌گردد. فضانورد دیگری در تیتان، قمر دیگر زحل، مشغول کایاک‌سواری است و دیگری هم بر فراز سیاره فراخورشیدی «اچ‌دی۴۰۳۰۷ جی» (HD 40307 g) با چتر، سقوط آزاد می‌کند؛ سیاره‌ای که با عنوان یک گزینه بالقوه «اَبَرزمین» کشف شد که [ممکن است] شرایط جوی با قابلیت میزبانی حیات و چه بسا آب داشته باشد.

این ویدیو از مجموعه پوسترهای سفری الهام گرفته شده که آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا ساخته است و سازمان [فضایی ناسا] مجموعه‌ای از تصاویر پشت صحنه را به اشتراک گذاشته که در آن قبل و بعد از تکنیک پرده سبز را به نمایش می‌گذارد.

به نظر می‌رسد با پیشرفت و توسعه سفرهای فضایی، خصوصیات سفر اکتشافی بشر به سایر سیارات به واقعیت نزدیک‌تر شده باشد. اگرچه بسیاری از افراد میلیاردرها را مسئول دانسته‌ و از آن‌ها بابت کمک نکردن به کسانی که روی زمین تلاش می‌کنند تا با تغییرات آب‌وهوایی مقابله کنند، انتقاد کرده‌اند.

ایلان ماسک، مدیر اسپیس‌اکس، گفته که قصد دارد نخستین فضاپیما را تا سال ۲۰۲۲ به مریخ بفرستد و ظرف چهار تا شش سال پس از آن، انسان را [به این سیاره] برساند. او در دسامبر ۲۰۲۰ گفت: «من با اطمینان بالا می‌گویم که شش سال دیگر. اگر شانس بیاوریم، شاید چهار سال دیگر. بنابراین ما قصد داریم سعی کنیم در دو سال آینده یک فضاپیمای بدون سرنشین آنجا بفرستیم.»

«بیشترین دغدغه من ساخت و توسعه فناوری‌هایی است که به بسیاری از افراد این امکان را بدهد که به مریخ بروند و حیات را چندسیاره‌ای کنند، پایگاه‌هایی در ماه داشته باشند و شهری در مریخ. و من فکر می‌کنم این مهم است که ما تلاش کنیم در اسرع وقت یک شهر خودکفا در مریخ داشته باشیم.»

این میلیاردر بر این باور است که «ترافورمینگ» [یعنی تبدیل سایر سیارات به شکلی که مانند زمین قابل سکونت شوند] -منفجر کردن دو قطب سیاره با سلاح‌های هسته‌ای که به ذوب شدن کلاهک‌های یخی و وادار کردن سیاره به گرم شدن با شتاب بیشتر منجر شود- مولفه مهمی برای زندگی در سایر سیارات خواهد بود. او گفت: «در مرحله اول، زندگی در گنبدهای شیشه‌ای و در نهایت، زمینی سازی برای زیست‌پذیر شدن.»

با این حال، مسیر رسیدن به سیاره‌ای دیگر آسان نخواهد بود. او در یک مصاحبه در آوریل ۲۰۲۱ به صراحت گفت: «در ابتدا، احتمالا عده‌ای جان خود را از دست خواهند داد.» حتی اگر پای انسان به مریخ برسد، مناقشه بین این شرکت‌ها و دولت‌های مستقر در زمین برای تدوین قوانین مریخی پرتنش خواهد بود و بعید است که به‌سرعت حل شود.

© The Independent

بیشتر از علوم