«قهرمان» اصغر فرهادی نماینده ایران در اسکار شد

این فیلم در دوران همه‌گیری کرونا، در سکوت خبری در شیراز ساخته شد

قهرمان موفق به کسب جایزه بزرگ هیئت‌داوران جشنواره کن شد-CHRISTOPHE SIMON / AFP

پس از یک تجربه کاملاً غیر ایرانی، با فیلم «همه می‌دانند» فرهادی برای ساخت «قهرمان» به کشورش برگشت و با همین فیلم، به‌عنوان نماینده ایران برای اسکار انتخاب شد.

هیئت معرفی نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار، در پی جلساتی، فیلم «قهرمان» به کارگردانی «اصغر فرهادی» را به عنوان نماینده سینمای ایران برای معرفی به آکادمی اسکار ۲۰۲۲ انتخاب کردند.

«رائد فریدزاده» دبیر و سخنگوی هیئت معرفی فیلم ایرانی به اسکار به خبرنگاران گفت: «کار این هیئت با توجه به تغییر قوانین اسکار بهترین فیلم خارجی زبان و تغییر مهلت زمانی شرکت در ادوار اخیر به دلیل شیوع ویروس کووید ۱۹، با بررسی ۴۴ فیلم اکران شده ایرانی آغاز شد و سپس اعضای هیئت انتخاب به یک فهرست متشکل از سه فیلم رسیدند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از میان سه فیلم «دشت خاموش»، «بندربند» و «قهرمان»، فیلم «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی به عنوان گزینه نهایی انتخاب شد و با امضای اعضای این هیئت، به‌عنوان نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار سال ۲۰۲۲ معرفی خواهد شد.

این فیلم به تهیه‌کنندگی مشترک الکساندر ماله-گی و اصغر فرهادی به زبان فارسی و در ایران ساخته‌شده است. بازیگران شاخصی چون امیر جدیدی، محسن تنابنده و فرشته صدرعرفایی در آن نقش‌آفرینی کرده‌اند. همچنین، سارینا فرهادی، دختر اصغر فرهادی که در فیلم جدایی نیز حضور داشت، در قهرمان نیز بازی می‌کند. آمازون حق پخش این فیلم را در ایالات‌متحده آمریکا در اختیار دارد.

به گزارش ایسنا، هیئت معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی اسکار ۲۰۲۲ شامل محمدعلی نجفی (کارگردان و رئیس هیئت‌مدیره خانه سینما)، پریوش نظریه (بازیگر)، مهدی سجاده‌چی (فیلم‌نامه‌نویس)، محمدمهدی عسگرپور (کارگردان و دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر)، شادمهر راستین (فیلم‌نامه‌نویس)، فریدون جیرانی (فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان)، رسول صدرعاملی (تهیه‌کننده و کارگردان) و رامین حیدری فاروقی (کارگردان) و رائد فریدزاده (دبیر شورای بین‌الملل و معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی) تشکیل بودند.

قهرمان که در دوران همه‌گیری کرونا، در سکوت خبری در شیراز ساخته شد، تیرماه سال جاری در جشنواره فیلم کن نمایش داده و موفق به کسب جایزه بزرگ هیئت‌داوران شد. قهرمان این جایزه را به‌صورت مشترک با فیلم «کوپه شماره ۶» از فنلاند گرفت.

ذائقه داوران آکادمی اسکار با جشنواره کن تفاوت‌های بسیاری دارد اما دور از انتظار نیست که این فیلم فرهادی را که موفقیت‌های پیشین در اسکار راه او را برای رسیدن به این مقام هموار کرده در فهرست نامزدهای بخش‌های متفاوت اسکار ببینیم.

فرهادی در اسکار ۲۰۱۷ برنده جایزهٔ بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان برای «فروشنده» شد و موفقیت «جدایی نادر از سیمین» را تکرار کرد آن‌هم در سالی که شرکت در مراسم این رویداد را «تحریم» کرده بود.

فرهادی در واکنش به محدودیت‌های ایجاد شده برای شهروندان چندین کشور برای ورود به آمریکا از سوی دونالد ترامپ، اعلام کرد در مراسم اسکار، حضور نخواهد داشت.

انوشه انصاری و فیروز نادری را به‌عنوان نمایندگان این فیلم جایزهٔ اسکار را دریافت کردند.

بیشتر از فیلم