وقتی که تصمیم به اهدای اعضای بدنم گرفتم

بر خلاف تصور برخی، اهدای عضو برخی بر این تصورند که اهدای عضو شاید برخلاف آموزه‌های دینی آن‌ها باشد، اما چنین نیست

در پاکستان اهدای عضو تنها در صورتی مجاز است که مرگ اهداکننده زیر دستگاه تنفس مصنوعی در بیمارستان رخ دهد - BRENDAN SMIALOWSKI / AFP

سالانه بیش از ۱۵۰هزار نفر در پاکستان بر اثر نارسایی اعضای بدن جانشان را از دست می‌دهند. این آمار شامل ۴۰هزار بیمار مبتلا به نارسایی کلیه، ۷۰هزار مبتلا به بیماری‌های جگر/کبد، و ۱۵هزار نفر دیگر مبتلا به بیماری‌های قلبی است.

دوستان! درست سه سال پیش در چنین روزی، من اهدا کنندۀ اعضای بدنم شدم. ما معمولاً قبل از تصمیم‌گیری در مورد خودمان، با چند تن از افرادی که به ما نزدیک‌اند مشورت می‌کنیم. اما من این تصمیم را شخصاً خودم گرفته بودم.

یک شب، سایت انستیتو اورولوژی و پیوندِ اعضای سند در شهر کراچی را باز کردم و فرم اهدای اعضای بدن پس از مرگ را پُر کردم.

برخی خواهند گفت: چرا چنین کردی؟ اول این که بدنِ من، در اختیارِ خودِ من است؛ دوم این که چند ماه پیش برای عیادت از یکی از خویشاوندان به بیمارستان رفتیم. خواهر کوچکمان نیز با ما بود. در مسیر طبقۀ مورد نظر بیمارستان، خواهر ما با دوستی از مدرسه‌اش روبرو شد. پدربزرگ او در بیمارستان بستری بود. کلیه‌اش از کار افتاده بود. برخی از اعضای خانواده وی تحت معاینه بودند تا برای نجات جان بیمار، عمل پیوند کلیه انجام شود. نگرانی و سراسیمگی خانوادۀ او در آن زمان برایم انگیزاننده بود و مرا در مورد خیلی چیزها به فکر واداشت.

وقتی به خانه برگشتم و تحقیق کردم، متوجه شدم که سالانه بیش از ۱۵۰هزار نفر در پاکستان بر اثر نارسایی اعضای بدن جانشان را از دست می‌دهند. این آمار شامل ۴۰هزار بیمار مبتلا به نارسایی کلیه، ۷۰هزار مبتلا به بیماری‌های جگر/کبد، و ۱۵هزار نفر دیگر مبتلا به بیماری‌های قلبی است.

با پیوندِ به‌موقع اعضای سالم، می‌توان این افراد را نجات داد. اما برای عمل پیوند، از کجا عضو لازم را باید تهیه کرد؟ روند اهدای اعضای بدن در پاکستان تقریباً وجود ندارد.

در پاکستان دو نوع اهدای عضو وجود دارد: یکی قبل از مرگ و دیگری بعد از مرگ.

قبل از مرگ، اعضای بدن فقط برای نزدیکان و خویشاوندان ژنتیکی و قانونی قابل اهدا است؛ این کار به گرفتن مجوز از اداره‌های مربوط دولتی نیاز دارد. اگر عضو یکی از بستگان نزدیک خانواده با بدن بیمار مطابقت نداشته باشد، کمیتۀ موظف دولتی می‌تواند اجازۀ اهدای عضوی از یک فرد بیگانه را بدهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در هر صورت، آن‌ها موافقت شخص اهدا کنندۀ عضو را می‌گیرند، چون بر اساس قانون، هیچ فردی را نمی‌توان مجبور به اهدای عضو بدن کرد.

پس از مرگ، اعضای بدن را می‌توان به هر کسی اهدا کرد.

پس از تحقیق و سر زدن به سایت‌ها، چند مؤسسه را پیدا کردم که یکی از آن‌ها «مؤسسه اورولوژی و پیوند اعضای سند» بود. سپس در سایت آن‌ها نام خودم را به عنوان اهدا کنندۀ اعضای بدن ثبت کردم.

چند هفته پس از پُر کردن فرم، سالروز تولدم بود. ما همواره امیدواریم که در چنین روزی هدیه‌هایی بگیریم، اما آرزوهای ما به‌ندرت محقق می‌شود. خوب، از این می‌گذریم. آن روز «کارت اهدا کننده اعضای بدن» خود را از طریق پُست دریافت کردم. شادی و خوشحالی‌ای که در آن لحظه احساس کردم، با واژه‌ها و عبارت‌ها قابل بیان نیست.

خوب حالا کارت را دریافت کردم، و اهدا کنندۀ اعضای بدن نیز شدم، اما این کار چگونه انجام خواهد شد؟ پس از مرگ، خانوادۀ ما برای برآورده ساختن خواست ما به کجا باید بروند؟

اخیراً دریافتم که در پاکستان، افراد علاقه‌مند به اهدای اعضای بدن خود پس از مرگ، فقط در صورتی به این آرزوی خود می‌رسند که مرگ آن‌ها زیر دستگاه تنفس مصنوعی در بیمارستان رخ دهد.

پس از مرگ مغزی، پزشکان به خواست‌های بیمار احترام می‌گذارند و اعضای بدن او را در اتاق عمل خارج می‌کنند و به بدن فرد نیازمند پیوند می‌زنند.

در صورت مرگ در خانه، عملکرد اعضای بدن تا زمان رسیدن به بیمارستان از بین می‌رود و نمی‌توان آن‌ها را اهدا کرد.

همچنین، در چند روز بعدی، خودم را به عنوان اهدا کنندۀ عضو در سایت ادارۀ پیوند اعضای بدن پنجاب در لاهور نیز ثبت‌نام کردم.

هر فرد می‌تواند قلب، کبد/جگر، کلیه‌ها، روده‌ها، ریه‌ها، پانکراس، و قرنیۀ خود را اهدا کند. این اندام‌ها را می‌توان به بیمارانی پیوند زد که اعضای بدن آن‌ها از کار افتاده است. پیوند به‌موقع می‌تواند جان این بیماران را نجات دهد.

به گفتۀ مسئولان مؤسسه اورولوژی و پیوند اعضای سند، تا کنون پنج نفر در پاکستان اعضای بدن خود را پس از مرگ اهدا کرده‌اند. در میان اینان، دو نفر- که یکی از آن دو عبدالستار ایدهی شخصیت دوست‌داشتنی ما است- قرنیۀ خود را اهدا کرده‌اند.

هیچ محدودیت سنی برای اهدای عضو تعیین نشده است. افراد در هر سنی می‌توانند اعضا و بافت‌های خود را اهدا کنند.

برخی بر این تصورند که این کار ممکن است برخلاف آموزه‌های دینی آن‌ها باشد، اما چنین نیست. بر اساس نوشتهٔ سایت مؤسسه اورولوژی و پیوند اعضای سند، اهدای اعضای بدن در همه ادیان، از جمله دین اسلام، مجاز است.

مانند من، ۱۰۳۸۳ نفر دیگر در مؤسسه اورولوژی و پیوند اعضای سند برای اهدای اعضای بدن خود پس از مرگ ثبت‌نام کرده‌اند. شما هم اگر خواسته باشید می‌توانید برای ثبت‌نام و نجات دادن جان بسیاری از انسان‌ها، به سایت این مؤسسه مراجعه کنید.

© IndependentUrdu

بیشتر از زندگی