همه آنچه باید از سویه فرعی دلتا بدانیم

این سویه ممکن است بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از سویه دلتای قبلی مسری‌تر باشد و در سراسر دنیا غالب شود

«حالا ما با احتمال افزایش کمی در سرایت‌پذیری روبه‌روییم که بر همه‌گیری تاثیر قابل‌توجهی ندارد» - jody amiet / AFP

دانشمندان گفته‌اند شاخه‌ای از سویه دلتای ویروس کرونا که به نظر از سویه‌های قبلی خود مسری‌تر است، در سراسر انگلستان در حال انتشار است.

در مورد گونه «ای‌وای۴.۲» (AY.4.2) اطلاعات کمی در دست است اما بر اساس داده‌ها، این سویه مسبب ۱۰ درصد از موارد ابتلا در آغاز ماه اکتبر بوده است. اطلاعاتی از آژانس ایمنی و بهداشت بریتانیا حاکی از آن است که ای‌وای۴.۲ «در حال انتشار» است و «سیری صعودی» می‌پیماید.

کارشناسان حدس می‌زنند که این سویه ممکن است بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از سویه دلتای قبلی مسری‌تر باشد و آمده است تا در سراسر دنیا غالب شود.

دکتر جفری برت، مدیر بخش پیشگام ژنومی کووید-۱۹ در موسسه «ولکام سنجر» (Wellcome Sanger Institute) گفت: «این موضوع در ماه‌های آینده برای بریتانیا «آزاردهنده خواهد بود اما فاجعه‌بار نیست.»

با این حال او در توییتر نوشت: «آنچه شاید بیشتر نگران‌کننده باشد این است که به نظر می‌آید این ویروس برای سرایت‌پذیری بیشتر همچنان مسیرهای تکاملی را می‌پیماید و میلیون‌ها مورد دلتا در سراسر جهان وجود دارد که در برابر این توالی پوشش، دفاعی ندارند.»

آریس کتزوراکیس، استاد ژنومیک و تکامل در دانشگاه آکسفورد، گفت که نگران‌کننده است که «مسیر تکاملی دلتا هنوز ادامه دارد و در مورد سازگاری بیشتر برای سرایت به انسان فضای زیادی وجود دارد.»

داونینگ استریت (دفتر نخست‌وزیر بریتانیا) اعلام کرده است که سویه فرعی دلتا را «به دقت زیر نظر» دارد. سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا گفت: «مدرکی وجود ندارد که ثابت کند سویه ای‌وای۴.۲ راحت‌تر منتقل می‌شود.» او گفت: «اما همان‌طور که انتظار دارید ما آن را به دقت زیر نظر داریم و در صورت نیاز هر کاری لازم باشد انجام خواهیم داد.»

پروفسور فرانسوا بالو، مدیرموسسه ژنتیک کالج دانشگاهی لندن، گفت که افزایش اخیر موارد ابتلا در بریتانیا را نمی‌توان فقط به ای‌وای۴.۲ نسبت داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«از آن‌جایی که ای‌وای ۴.۲ هنوز در سطح پایینی از انتشار قرار دارد، ۱۰ درصد افزایش در سرایت‌پذیری‌ آن فقط چند نفری را بیشتر مبتلا می‌کند. به این دلیل نمی‌تواند دلیل افزایش تعداد مبتلایان فعلی در بریتانیا باشد.»

کنسرسیوم ژنومیک کووید-۱۹ بریتانیا (COG-UK) که گونه‌های جدید را ردیابی می‌کند، اعلام کرده است که اگر ای‌وای۴.۲ مسری‌تر باشد، در بریتانیا «احتمالا غالب خواهد شد» اما این کنسرسیوم همچنین اظهار داشته است که با وجود آزمایش‌هایی که برای تعیین «خواص زیست‌شناختی» آن انجام شده است، هنوز مدرکی دال بر این ادعا وجود ندارد.

سویه فرعی ویروس در پروتئین شاخه‌ای خود به نام‌های وای۱۴۵اچ (Y145H) و ای۱۱۱وی (A222V) دو نوع جهش دارد که به طور مستقل در سویه‌های دیگر پدیدار شده‌اند و نشان می‌دهند که احتمالا بسیار دردسرساز خواهند بود.

پروفسور بالو گفت: «هیچ یک از این دو جهش بیش از دیگری نامزد واضحی برای انتقال‌پذیری افزایش‌یافته ویروس نیست اما ما دریافته‌ایم که جهش ممکن است در سویه‌های مختلف اثرات متفاوت و گاه غیرمنتظره‌ای داشته باشد.»

راوی گاپتا، استاد میکروبیولوژی بالینی دانشگاه کمبریج، به گاردین گفت که جهش‌های مشابه وای۱۴۵اچ در سویه‌های دیگر دیده شده که بر واکنش آنتی‌بادی اثر کمی داشته است.

بروفسور بالو گفت که فعلا ای‌وای۴.۲ در خارج از بریتانیا نادر است. تا حالا سه مورد از این سویه فرعی در آمریکا مشاهده شده است و دانمارک که به دلیل مراقبت‌های ژنومی‌اش مشهور است، تعداد کمی از مبتلایان به ای‌وای۴.۲ را به خود اختصاص داده است.

با اینکه او پدیدار شدن سویه فرعی را با عنوان «بهینه فرعی» توصیف کرده، گفته است: «این مورد با پدید آمدن آلفا و دلتا که از هر سویه‌ در گردش بسیار که در آن موقع وجود داشت، واگیردارتر بودند (حدود ۵۰ درصد یا بیشتر)، قابل مقایسه نیست.»

پروفسور بالو افزود: «حالا ما با احتمال افزایش کمی در سرایت‌پذیری روبه‌روییم که بر همه‌گیری تاثیر قابل‌توجهی ندارد.»

دکتر برت گفت که ممکن است این صرفا «یک خوش‌اقبالی» باشد که ای‌وای۴.۲ خود را در بریتانیا نشان داده است نه در جای دیگر و اضافه کرد این سویه باید «واقعا جایی مستقر می‌شد» تا بیهوده هدر نرود.

او گفت: «این یعنی اینکه وجود ۲۰ مورد ابتلا به دلتا در جایی که فقط آلفا دارد، تقریبا بدون شک باعث جایگزینی کامل آن می‌شود؛ در حالی که ۲۰ مورد ای‌وای۴.۲ در جایی که همه‌گیری دلتا وجود داشته باشد، ممکن است فروکش کند.»

همچنین آزمایش‌هایی در حال انجام است تا ثابت کند آنتی‌بادی‌های بدن ممکن است این سویه فرعی را کمتر بشناسند و مقابل واکنش ایمنی بدن که بعد از واکسیناسیون یا ابتلاهای پیشین به وجود آمده است، بهتر عمل کند.

هر دو سویه آلفا و دلتا در مراحل اولیه همه‌گیری موج عظیمی از ابتلا به راه انداختند. اما حالا که تعداد مبتلایان دوباره رو به افزایش است و روز دوشنبه آزمایش کووید تقریبا ۵۰ هزار نفر مثبت شده است، بیم آن می‌رود که پدیدار شدن ای‌وای۴.۲ احتمالا آغاز موج جدید سویه فرعی دلتا باشد.

دکتر استیون گریفین، ویروس‌شناس دانشگاه لیدز گفت: « این نگرانی وجود دارد دلتا شاخه‌‌ای باشد که اکنون چیزهای زیادی از آن خواهد رویید.»

© The Independent