حکم اعدام آرمان عبدالعالی برای سومین‌بار متوقف شد 

سازمان‌ عفو بین‌الملل: مقام‌های ایران حقوق کودکان را به سخره گرفته‌اند

آرمان عبدالعالی، کودک‌مجرم ، متهم است که دختری به نام غزاله شکور را به قتل رسانده است - ساعد نیوز

حکم اعدام آرمان عبدالعالی برای سومین بار به تعویق افتاد و او از سلول انفرادی به بند عمومی زندان رجایی‌شهر بازگشت. ساعاتی پیش از اجرای حکم آرمان در سحرگاه چهارشنبه، ۲۸ مهر، عادل فردوسی‌پور به دیدار خانواده غزاله رفت و از آنان درخواست کرد که آرمان را عفو کنند. هم‌زمان، سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌‌ای جدید اعلام کرد که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران با طرح این ادعا که تصمیم نهایی درباره اجرای مراسم اعدام آرمان عبدالعالی به عهده آن‌ها نیست، اصول مرتبط با نظام عدالت کیفری اطفال و نوجوانان را به سخره گرفته‌اند.

آرمان عبدالعالی، محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج، متهم است که در سال ۱۳۹۲ در حالی‌ که کمتر از ۱۸ سال سن داشت، دختری به نام غزاله شکور را به قتل رسانده است. او در جریان بازجویی‌های اولیه به قتل غزاله اعتراف کرد ولی بعد در دادگاه این موضوع را انکار کرد و گفت که مرتکب قتل نشده است. 

با وجود این، دادگاه کیفری بر اساس اعتراف‌های اولیه حکم قصاص او را صادر کرد و این حکم در دادگاه تجدیدنظر و دیوان عالی کشور نیز تایید شد. این حکم ابتدا قرار بود در سال ۱۳۹۸ اجرا شود اما وجود برخی ابهام‌ها در پرونده و نیز مهلت خانواده غزاله به آرمان برای نشان دادن محل اختفای جسد، باعث شد اجرای حکم به تعویق بیفتد. 

در روزهای گذشته، خبر اجرای حکم اعدام آرمان بار دیگر خبرساز شد. روز ۱۹ مهر، خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر از احتمال اجرای حکم آرمان خبر داد و سازمان عفو بین‌الملل نیز در بیانیه‌ای از حکومت ایران خواست اجرای این حکم را متوقف کند. 

در ۱۰ روز گذشته، آرمان سه بار برای اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل و هر بار با اعلام تعویق اجرای حکم به بند عمومی بازگردانده شده است. گفته شده بود که قرار است حکم اعدام او سحرگاه چهارشنبه، ۲۸ مهر، اجرا شود اما رسانه‌های ایران بامداد چهارشنبه خبر دادند که این حکم بار دیگر متوقف شده است. 

روز سه‌شنبه، ۲۷مهر، در حالی‌ که کمتر از ۲۴ ساعت به اجرای حکم آرمان مانده بود، او از پدر و مادر غزاله درخواست بخشش کرد و از آنان خواست که به خاطر «جوانی‌اش به او رحم کنند». به گزارش روزنامه همشهری، پدر آرمان نیز به دلیل اینکه پسرش در سال‌های حضور در زندان، «تنبیه سختی» شده و «زجر زیادی» تحمل کرده است، از خانواده غزاله درخواست بخشش کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان خبرگزاری رکنا نیز خبر داد که عادل فردوسی‌پور در آخرین دقایق، برای گرفتن رضایت از خانواده غزاله با آنان دیدار و درخواست کرده است که پسر جوان را ببخشند. با این‌ حال مادر غزاله در نامه‌ای سرگشاده که پیش‌تر منتشر شد، تاکید کرده بود که قصد ندارد آرمان را ببخشد. 

به سخره گرفتن حقوق کودکان در جمهوری اسلامی ایران
جمهوری اسلامی ایران و سودان تنها کشورهای جهان‌اند که مجازات اعدام برای کودک‌مجرمان را اجرا می‌کنند. بر اساس قوانین ایران که منطبق با اصول فقه شیعی تدوین شده‌ است، مجازات قصاص برای قتل نفس تعیین می‌شود. با این حال، ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی به قاضی اختیار داده است که در صورت تشخیص اینکه فردی هنگام ارتکاب جرم کودک بوده و «رشد عقلی» نداشته است، مجازات جایگزین را برای متهم اجرا کند. 

بر اساس پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک، هر فرد زیر ۱۸ سال کودک محسوب می‌شود و کشورهای عضو متعهد شده‌اند که مجازات اعدام برای کودکان را اجرا نکنند. مسئولان قوه قضاییه ایران مدعی شده‌اند که برای گرفتن رضایت از خانواده غزاله تلاش کرده‌اند اما به این موضوع هیچ اشاره‌ای نمی‌کنند که دادگاه کیفری با تایید اینکه یک فرد در ۱۷ سالگی رشد عقلی لازم را داشته‌، مجازات اعدام را برای او صادر کرده است. 

این موضوعی است که در آخرین بیانیه سازمان عفو بین‌الملل درباره آرمان نیز به آن اشاره شده است. سازمان عفو بین‌الملل که در روزهای گذشته با راه‌اندازی کارزاری، توقف اجرای حکم اعدام آرمان را خواستار شده بود، در آخرین بیانیه خود تاکید کرد: «مقام‌های جمهوری اسلامی ایران با طرح این ادعا که تصمیم نهایی درباره اجرای برنامه‌ اعدام آرمان عبدالعالی به عهده آن‌ها نیست و دستگاه قضایی تلاش‌های خود برای اخذ رضایت خانواده مقتول را به اتمام رسانده است، اصول مرتبط با نظام عدالت کیفری اطفال و نوجوانان را به سخره گرفته‌اند و در حال گمراه کردن افکارعمومی و جامعه بین‌المللی‌اند.» 

سازمان عفو بین‌الملل در این بیانیه با بیان اینکه مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، به حقوق کودکان و نوجوانان «پایبند» نیستند، به صدور حکم قصاص برای یک کودک در دادگاه اشاره کرد و نوشت: «در سپتامبر ۲۰۲۰، دادگاه کیفری ۱ استان تهران بر این اساس که آرمان عبدالعالی در زمان وقوع جرم از «رشد و کمال عقلی» برخوردار بوده، وی را به مرگ محکوم و در فوریه ۲۰۲۱، دیوان عالی این حکم را تایید کرده است. از آن زمان به بعد، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران درخواست‌های مکرر او و وکیلش و نهادهای سازمان ملل متحد و گروه‌های حقوق بشری مبنی بر تخفیف مجازات اعدام آرمان عبدالعالی بر مبنای قوانین بین‌المللی حقوق بشر را رد کرده‌اند.»

سازمان عفو بین‌الملل این تصمیم‌ها را نشان‌دهنده امتناع قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران از احترام به اصول بین‌المللی ناظر بر عدالت کیفری اطفال و نوجوان دانست و از رئیس قوه‌قضاییه خواست دستور توقف برنامه اعدام آرمان عبدالعالی را فورا صادر و اطمینان حاصل کند که پرونده او مجددا با رعایت اصول عدالت کیفری اطفال و نوجوانان و بدون توسل به مجازات مرگ دادرسی خواهد شد. 

قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران برخلاف معاهده‌های جهانی، حکم قصاص کودک‌مجرمان را صادر می‌کند و سپس با کنار کشیدن خود توپ را در زمین خانواده قربانی می‌اندازد و بخشش یا اجرای حکم، به تصمیم خانواده مقتول مشروط می‌شود. این در حالی است که در صورت اجرای قانون و منع صدور حکم قصاص برای کودک‌مجرمان، خانواده قربانی نیز از فشارهای ناشی از تصمیم‌گیری سخت نجات می‌یابد و در برابر قانون تمکین می‌کند.