پنج نفر از رهبران سیاسی افغانستان، برای مبارزه با طالبان متحد شدند

«شورای عالی مقاومت ملی، رهبر واحد ندارد، بلکه به صورت شورایی، رهبری می‌شود»

ترجیح این رهبران، دستیابی به صلح و ثبات در افغانستان از طریق سیاسی است - عکس‌ها از صفحات فیس‌بوک این رهبران است

پنج تن از رهبران احزاب سیاسی افغانستان که در پی فروپاشی دولت پیشین این کشور، به کشورهای مختلف پناه برده‌اند، روز سه‌شنبه از توافق بر ایجاد «شورای عالی مقاومت ملی جمهوری اسلامی افغانستان» با هدف مبارزه با طالبان خبر دادند. عبدالرشید دوستم، رهبر حزب جنبش ملی، عطا محمد نور، رهبر شاخه انشعابی حزب جمعیت اسلامی، حاجی محمد محقق، رهبر حزب وحدت، عبدالرب رسول سیاف، رهبر حزب دعوت اسلامی و یونس قانونی، معاون پیشین ریاست جمهوری از اعضای اصلی این اتحاد سیاسی‌اند.

این رهبران سیاسی با انتشار یک بیانیه رسمی اعلام کرده‌اند که فعالیت شورای عالی مقاومت ملی در دو بخش سیاسی و نظامی تنظیم شده و ترجیح آنان دستیابی به صلح و ثبات در افغانستان، از طریق سیاسی است.

این شورا از کشورهای جهان خواسته است تا کابینه طالبان را که شماری از اعضای آن تحت تحریم و تعقیب سازمان‌های امنیتی‌اند، به رسمیت نشناسند و از خواست مردم افغانستان برای رسیدن به صلح و تامین حقوق زنان و اقلیت‌ها حمایت کنند. رهبران این شورا همچنین از مردم افغانستان خواسته‌اند که «خود را براى يك مقاومت دشوار و درازمدت در برابر استبداد داخلى و تجاوز و اشغالگرى خارجى آماده کنند.»

این شورا از طالبان خواسته است تا از کشتار هدفمند و بازداشت نظامیان دولت پیشین خودداری کند و به کوچ اجباری و تصرف خانه‌های مردم پایان دهد.

دکتر حسین یاسا، نویسنده و فعال سیاسی که در نشست‌ سران احزاب سیاسی به منظور تاسیس شورای مقاومت ملی حضور داشته است، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی گفت: «سران احزب سیاسی پس از مذاکرات و صحبت‌های پیاپی در روزهای اخیر و با زیر نظر گرفتن عملکرد طالبان، به این نتیجه رسیدند که جز تاسیس محوری برای مبارزه با طالبان برای رسیدن به صلح و ثبات در افغانستان، راه دیگری وجود ندارد.» به گفته آقای یاسا، در صورتی که تلاش‌های سیاسی به صلح و ثبات در افغانستان منجر نشود و طالبان به این روش تمکین نکند، شورای عالی مقاومت ملی به اقدام نظامی متوسل خواهد شد و مسئولیت عواقب بعدی متوجه طالبان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یاسا در مورد چگونگی رهبری این شورا می‌گوید: «شورای عالی مقاومت ملی، رهبر واحد ندارد، بلکه به صورت شورایی، رهبری می‌شود.»

شباهت در عنوان «شورای عالی مقاومت ملی جمهوری اسلامی افغانستان» و «جبهه مقاومت ملی افغانستان» باعث شده است تا شماری از کاربران رسانه‌های اجتماعی تصور کنند که هر دو جریان یکی است، اما دکتر حسین یاسا می‌گوید که این دو جریان از هم جدا، ولی باهم متحد و هم‌نظرند. به گفته آقای یاسا، از احمد مسعود نیز دعوت شده است تا در سطح رهبری شورای عالی مقاومت ملی حضور داشته باشد، اما او تاکنون به این درخواست پاسخ قطعی نداده است و تماس و گفت‌وگو میان سران شورای عالی مقاومت ملی و جبهه مقاومت ملی ادامه دارد. به باور آقای یاسا، از نظر سران شورای عالی مقاومت ملی، فعالیت و برنامه‌های جبهه مقاومت ملی مورد تایید است و ممکن است در آینده‌ نزدیک این دو جریان موضعی مشترک داشته باشند.

آقای یاسا معتقد است با وجودی که طالبان بر همه شهرهای افغانستان مسلط است و رهبران احزاب سیاسی خارج از افغانستان‌اند، نفوذ اجتماعی و تجربه جنگ با طالبان به آن‌ها کمک می‌کند تا به پیروزی امیدوار باشند. به باور یاسا، در صورتی که سران شورای عالی مقاومت ملی از تلاش‌های سیاسی ناامید و به اقدام نظامی متوسل شوند، اوضاع در داخل افغانستان به سرعت به نفع آنان تغییر خواهد کرد.

عبدالرشید دوستم، محمد محقق، عطامحمدنور، عبدالرب رسول سیاف و یونس قانونی که از موسسان شورای عالی مقاومت ملی‌اند، در دهه ۹۰ میلادی از اعضای کلیدی «ائتلاف شمال» به فرماندهی احمدشاه مسعود بودند و در نبرد و مبارزه با طالبان تجربه‌‌ای طولانی دارند.

برخی از اعضای این شورا از جمله محمد محقق، با فروپاشی دولت پیشین و مسلط شدن طالبان بر افغانستان، اظهار امیدواری کرده بود که «پایان اشغال افغانستان» ممکن است به نفع مردم باشد و از رهبران طالبان خواسته بود که یک حکومت فراگیر، همه‌شمول و موردتایید همه اقوام را تشکیل دهند. با اعلام کابینه طالبان که هیچ‌کسی از بیرون ساختار این گروه، در آن حضور نداشت، نه تنها امید افرادی مانند آقای محقق نقش برآب شد، بلکه بسیاری از افراد و کشورها که باور داشتند طالبان تغییر کرده‌اند هم غافلگیر شدند.

مسوولان دولت طالبان همواره تاکید می‌کنند که جنگ در افغانستان تمام شده است و هیچ نیرویی در برابر دولت آنان تهدید محسوب نمی‌شود؛ در حالی که انفجارهای مرگبار در شهرهای مختلف افغانستان که مسئولیت بیشتر آنان را دولت اسلامی-خراسان «داعش» به عهده می‌گیرد، برای طالبان به چالشی بزرگ تبدیل شده و برای زندگی مردم هم تهدیدی بزرگ است.

از طرفی، طالبان تلاش می‌کند تا حضور نیروهای جبهه مقاومت ملی در سنگرهای کوهستانی اندراب و پنجشیر را نیز نادیده بگیرد؛ در حالی که حملات چریکی و غافلگیرانه این نیروها به مواضع طالبان، تلفاتی به آنان وارد کرده است.