خزانه‌داری آمریکا: طالبان اجازه دسترسی به موجودی بانک مرکزی افغانستان را ندارد

بیش از ۹ میلیارد دلار از ذخایر بانک مرکزی افغانستان در بیرون از آن کشور نگهداری می‌شود

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که طالبان اجازه دسترسی به ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان را که بخش عمده آن در ایالات متحده است، نخواهد داشت.

به گزارش رویترز، گروه طالبان پس از به قدرت رسیدن، از آمریکا خواسته است که بیش از ۹ میلیارد دلار از ذخایر بانک مرکزی افغانستان را که در بیرون از آن کشور نگهداری می‌شود آزاد کند.

اما والی آدیه‌مو، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا به کمیسیون بانکداری سنای این کشور گفت: «به اعتقاد ما ضروری است که تحریم‌ها علیه طالبان برجا بماند، اما در عین حال راه‌هایی برای یاری‌رسانی بشردوستانه مشروع به مردم افغانستان پیدا شود. این دقیقا کاری است که ما داریم می‌کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رویترز می‌نویسد در حالی که افغانستان دچار بحرانی انسانی است، آمریکا و دیگر کشورهای غرب با گزینه‌های دشواری دست به گریبانند که چگونه با طالبان وارد تعامل شوند بدون آن که به این گروه مشروعیتی را که در پی آن است ببخشند، و در عین حال تضمین کنند که کمک‌های بشردوستانه به دست مردم افغانستان می‌رسد.

آدیه‌مو گفت: «هدف این است که اجرای تحریم‌ها علیه طالبان و شبکه حقانی را تضمین کنیم، اما در عین حال بگذاریم کمک‌های بشردوستانه وارد آن کشور شود.»

شبکه حقانی گروهی وابسته به طالبان است که در جوار مرز افغانستان و پاکستان استقرار دارد و برخی از فاجعه‌بارترین حملات انتحاری جنگ افغانستان به آن نسبت داده می‌شود.

به گفته آدیه‌مو، وزارت خزانه‌داری آمریکا تمامی اقدامات ممکن در چارچوب تحریم‌ها را انجام می‌دهد که تا دست گروه‌های بشردوستی که می‌خواهند کمک‌ها به دست مردم افغانستان برسد، باز باشد. او اما در عین حال هشدار داد که طالبان مسئولیت دارد بگذارد کمک‌های بشردوستانه وارد افغانستان شود.

خزانه‌داری آمریکا ماه گذشته دو مجوز کلی برای کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان در عین ادامه تحریم‌ها علیه طالبان صادر کرد.