گانتز: مقابله با ایران، اولویت اصلی بودجه دفاعی اسرائیل

«هرچه در توان داریم برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای انجام خواهیم داد»

پیش‌تر رسانه‌ها از تصویب بودجه ۱.۵ میلیارد دلاری به‌منظور آمادگی نظامی برای حمله احتمالی به تاسیسات هسته‌ای ایران خبر داد‌ه بودندـ AHMAD GHARABLI / AFP

وزیر دفاع اسرائیلی می‌گوید این کشور برای مقابله با احتمال دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، نیازمند بودجه دفاعی جدیدی است.

به گزارش نشریه اسرائیلی اورشلیم پست، بنی گانتز روز سه‌شنبه در جلسه کمیسیون امورخارجی و دفاعی پارلمان اسرائیل (کنست)، درخواست بودجه اضافی را مطرح کرد.

گانتز به همراه ژنرال آویو کوخاوی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح اسرائیل، در جلسه این کمیسیون شرکت کرده بود.

گانتز گفت: «در اجرای لایحه بودجه، اولویت واضح مربوط به سطح آمادگی عملیاتی تهدیدی است که از جانب برنامه هسته‌ای ایران متوجه موجودیت اسرائیل است... ما شاهد پیشرفت برنامه غنی‌سازی [اورانیوم] ایران هستیم، که آن کشور را قادر خواهد ساخت اگر بخواهد، به آستانه تولید سلاح هسته‌ای برسد.»

وزیر دفاع اسرائیل افزود: «ما هرچه در توان داریم برای جلوگیری از این وضعیت انجام می‌دهیم. روی توانایی‌های تهاجمی و دفاعی خود سرمایه‌گذاری خواهیم کرد، برتری تکنولوژیکی خود را بهبود خواهیم بخشید، و تلاش‌های خود را تسریع خواهیم کرد تا مطمئن شویم که گرچه ایران تهدیدی جهانی و منطقه‌ای است، اسرائیل همیشه به‌تنهایی قادر است از شهروندانش دفاع کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته گانتز، برای اسرائیل مهم این است که در تمامی عرصه‌های نظامی خودکفا باشد و بتواند همزمان در دو جبهه جداگانه با حماس و حزب‌الله لبنان بجنگد.

پیش‌تر،کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل از تصویب بودجه ۱.۵ میلیارد دلاری به‌منظور آمادگی نظامی برای حمله احتمالی اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران خبر داد. پیش از این، گزارش‌های متعددی درباره شتاب‌بخشی به پروژه‌های اسرائیل علیه برنامه‌های هسته‌ای ایران منتشر شده بود.

آویو کوخاوی ماه گذشته گفته بود که بودجه دفاعی اسرائیل برای فعالیت‌های جاسوسی و توانمندی‌های عملیاتی در این زمینه افزایش یافته است.

براساس این گزارش، این بودجه برای پهپادهای جاسوسی و سلاح‌های لازم برای چنین حمله‌‌ای استفاده خواهد شد، سلاح‌هایی که قادر باشند به هدف در اعماق زمین برخورد کنند.

کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل به منبع گزارش خود اشاره نکرده است و مقام‌های رسمی این کشور هنوز در این مورد موضع‌گیری نکرده‌اند. اما پیش‌تر گفته بودند که از هر گزینه‌ای برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای استفاده خواهند کرد.

به گفته کوخاوی، ارتش اسرائیل طرح‌های عملیاتی تازه‌ای برای اقدام نظامی احتمالی علیه ایران در دست دارد.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که نیروی هوایی آمریکا از آزمایش موفق بمب سنگرشکن GBU-72 خبر داده است، بمبی ۵۰۰۰ پوندی (۲۳۰۰ کیلویی) که می‌تواند در حمله به تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی ایران استفاده شود. نسخه کوچک‌تر این بمب در سال ۲۰۰۹ به اسرائیل فروخته شده بود.