کریستین کُلمن از اتهام استفاده از مواد نیروزا تبرئه شد

این ورزشکار آمریکایی می‌تواند در بازی‌های المپیک سال آینده شرکت کند

LACHLAN CUNNINGHAM / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

پس از صرف نظر کردن آژانس ضد دوپینگ آمریکا از پی‌گیری نقض قانون «هر زمان هر جا» در روز دوشنبه، کریستین کُلمن، امید اول قهرمانی دو ۱۰۰ متر جهان، واجد شرایط شرکت در رقابت‌های جهانی این ماه و المپیک ۲۰۲۰ شد.

آژانس ضد دوپینگ آمریکا، کلمن را متهم کرده بود که آزمایش‌های دوپینگ‌اش را سه بار در طول یک سال انجام نداده است، که تخلف بالقوه از قانون ضد دوپینگ محسوب می‌شود. قرار بود پرونده او روز چهارشنبه به دادگاه حکمیت ورزش فرستاده شود.

اما پس از دریافت راهنمایی از سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ (WADA) در مورد چگونگی محاسبه فرصت یک ساله، اتهام او را لغو کردند.

تراویس تایگارت، مدیر اجرائی USADA در بیانیه‌ای گفت: «باید فرض شود تا زمانی که روند رسمی و قانونی طی نشده و حکم نهایی صادر نشده است، هر ورزشکاری بی گناه است. یقینا در مورد آقای کلمن هم همینطور است. USADA دریافت که او از قانون «هر زمان هر جا» تخلف نکرده و واجد شرایط است که با رعایت قانون در مسابقه‌ها شرکت کند».

در این بیانیه افزوده شده است که کلمن در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در اول هر سه ماهه سال، اطلاعات هر زمان هر جای خود را ارائه داده است و در ۲۰ موقعیت جداگانه از سوی آژانس‌های آمریکایی مورد آزمایش قرار گرفته است.

کلمن گفت که با اشتیاق منتظر است که در مسابقات قهرمانی جهان که از ۲۷ سپتامبر تا ۶ اکتبر در دوحه برگزار می‌شود، ایالات متحده را نمایندگی کند.

سریع‌ترین مرد جهان در سال جاری و دارنده مدال نقره ۲۰۱۷ جهان گفت: «در حالی‌که آزمون اثبات بی گناهی آزار دهنده بوده است چون بخاطر آن چند رقابت را که باید در آنها شرکت می‌کردم از دست دادم، هیچگاه از مواد ممنوعه نیروزا استفاده نکرده‌ام و از هیچ قانون ضد دوپینگ تخلف نکرده‌ام». 

کلمن به این دلیل متهم شده بود که ورزشکاران مستلزم هستند محل حضور خود در زمان‌های خاصی در روز را به مقامات مبارزه با دوپینگ اطلاع دهند.

اگر افراد مسئول گرفتن آزمایش نتوانند در مکان‌های تعیین شده با ورزشکار ملاقات کنند و در محدوده زمانی ۱۲ ماهه، سه بار این اتفاق رخ دهد، ورزشکار به جرم تخلف از قوانین ضد دوپینگ به مدت دو سال از فعالیت‌های ورزشی محروم می‌شود.

به گفته USADA ، کلمن در روزهای ششم ژوئن ۲۰۱۸، شانزدهم ژانویه و ۲۴ آوریل ۲۰۱۹ در محل تعیین شده حاضر نشد.

با این حال، بر اساس آیین‌نامه استاندارد بین‌المللی آزمایش و تحقیق (ISTI)، نخستین باری که او ملاقات برای آزمایش را از دست داد به  نخستین روز سه ماهه اول باز می‌گشت که در مورد کلمن، اول ماه آوریل ۲۰۱۸ بود.

حاضر نشدن او در آوریل ۲۰۱۹ خارج از محدوده زمانی ۱۲ ماه قرار گرفت و بنابراین تخلف از قانون ضد دوپینگ محسوب نشد.

USADA گفت: «آژانس تصمیم گرفت بر اساس مقررات مربوطه و به منظور حصول اطمینان از این‌که طبق برنامه جهانی ضد دوپینگ با کلمن نیز مثل بقیه ورزشکاران رفتار شود، نباید چنین تلقی شود که کلمن سه تخلف هر زمان هر جا را در زمان ۱۲ ماهه انجام داده است. بر این اساس، USADA از اتهام کلمن مبنی بر نقض قانون ضد دوپینگ صرف نظر می‌کند».

این حکم توسط WADA یا انجمن جهانی  فدراسیون‌های ورزشی (IAAF) و یا واحد درستکاری ورزشی قابل فرجام دادن است اما بعید است چنین شود.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

 

© Reuters

بیشتر از ورزش