«ایمنی بیشتر واکسن والنوا در مقایسه با آسترازنکا»

والنوا اعلام کرده که این واکسن واکنش گسترده سلول‌های تی را در پی داشته است

واکسن والنوا واکنش ایمنی قوی‌تری ایجاد می‌کند  - DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP

شرکت دارویی فرانسوی والنوا اعلام کرد واکسن کووید-۱۹ ساخته این شرکت، که ماه گذشته قرارداد تامین میلیون‌ها دوز آن برای بریتانیا لغو شد، نسبت به واکسن آکسفورد/آسترازنکا، واکنش ایمنی قوی‌تری ایجاد می‌کند.

اطلاعات به دست آمده از مرحله سوم آزمایش واکسن والنوا در مقیاس وسیع نشان داد این واکسن در مقایسه با مرحله مطالعاتی واکسن آسترازنکا، پادتن خنثی‌کننده ویروس بیشتری در بدن شرکت‌کنندگان تولید می‌کند.

والنوا اعلام کرده که این واکسن همچنین واکنش گسترده سلول‌های تی را در پی داشته و عوارض جانبی کمتری در دریافت کنندگان ایجاد کرده است. سلول‌های تی بخشی از دستگاه ایمنی بدن‌اند که در حفظ ایمنی در درازمدت نقش دارند. در مرحله آزمایشی این واکسن، هیچ‌ عارضه جانبی جدی گزارش نشده است.

آدام فین، استاد متخصص اطفال دانشگاه بریستول و محقق ارشد مرحله آزمایشی این واکسن، گفت میزان واکنش ایمنی «چشمگیر و بسیار دلگرم کننده» بود.

دولت بریتانیا ماه گذشته، قرارداد خود با والنوا را فسخ کرد؛ قراردادی که به موجب آن، این شرکت قرار بود در کارخانه‌ای اسکاتلندی در لیوینگستون، ۱۰۰ میلیون دوز واکسن برای این کشور تولید کند.

ساجد جاوید، وزیر بهداشت بریتانیا، به نمایندگان مجلس گفته که «واضح» است که این واکسن «مجوز» نهاد نظارتی محصولات بهداشتی و درمانی (ام‌اچ‌آرای) بریتانیا را «نخواهد گرفت».

والنوا اعلام کرد که دولت به اتهام نقض مفاد این قرارداد آن را لغو کرده است ولی این شرکت «به شدت» این موضوع را تکذیب می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مرحله سوم آزمایش این واکسن، چهار هزار و ۱۲ نفر از ۲۶ مرکز آزمایشی سراسر بریتانیا انتخاب شدند. به گفته این شرکت، تعداد موارد گزارش شده از ابتلا به کووید-۱۹ در بین داوطلبانی که والنوا یا آسترازنکا دریافت کرده‌اند، یکسان بوده است.

والنوا افزوده است که گزارش نشدن موارد ابتلای شدید به کووید-۱۹ ممکن است به این معنا باشد که هر دو واکسن مورد استفاده در این تحقیقات، از ابتلای شدید به کووید-۱۹ بر اثر انتشار سویه‌های مختلف ویروس -عمدتا نوع دلتا- جلوگیری می‌کند.

این شرکت به دنبال اخذ تاییدیه ام‌اچ‌آرای و نهاد نظارتی محصولات دارویی اروپا است.

سازوکار واکسن والنوا در مقایسه با واکسن‌های آسترازنکا، مدرنا و فایزر قدیمی‌تر است.

این واکسن که به عنوان واکسن «ویروس کامل غیرفعال» شناخته می‌شود، حاوی مواد ژنتیکی برگرفته از ویروس مرده سارس- کوو-۲ است که نمی‌تواند در بدن عفونت ایجاد کند یا تکثیر شود. با این حال، در فرایند غیر‌فعال‌سازی، ساختار شاخک پروتئینی ویروس حفظ می‌شود تا به بدن در تشخیص این ماده به عنوان «مهاجم خارجی» کمک کند و باعث القای واکنش ایمنی شود.

این فناوری بسیار شناخته‌شده است و در تهیه واکسن آنفولانزای فصلی، هپاتیت نوع آ، فلج اطفال و هاری از آن استفاده شده است.

پروفسور فین گفت: «این روش تولید واکسن نسبت به روش‌هایی که تاکنون در بریتانیا، اروپا و آمریکای شمالی به کار رفته، بسیار قدیمی‌تر است و این نتایج نشان می‌دهد که این واکسن پس از طی مراحل اولیه، در مقابله با این همه‌گیری نقش مهمی خواهد داشت.»

توماس لینگل‌باخ، مدیر اجرایی والنوا، گفت: «نتایج به دست آمده نشان می‌دهد واکسن‌های حاوی ویروس کامل غیرفعال واقعا مزایایی را که اغلب برای آن‌ها برمی‌شمرند، دارند.»

«در تلاشیم در اسرع وقت مجوز استفاده از این واکسن متمایز را بگیریم و همچنان معتقدیم که می‌توانیم در مبارزه جهانی علیه همه‌گیری کووید-۱۹ سهم مهمی داشته باشیم.»

© The Independent