آمریکا، امارات، اسرائیل و هند به‌دنبال تقویت روابط چهارجانبه

محور نشست مجازی وزرای خارجه چهار کشور، گسترش مشارکت‌های اقتصادی و سیاسی در خاورمیانه و آسیا بود

وزیر امور خارجه هند در سفر به اسرائیل، همراه با لاپید در نشست مجازی حاضر شدند- تصویر از حساب توییتر وزیر خارجه اسرائیل @yairlapid

وزرای خارجه کشورهای ایالات متحده آمریکا، امارات متحده عربی، اسرائیل و هند در یک نشست مجازی به‌منظور گسترش همکاری‌ها و تقویت روابط چهارجانبه، با یکدیگر گفت‌وگو کردند. 

آنتونی بلینکن، شیخ عبدالله بن زاید آل‌نهیان، یائیر لاپید و سوبرامانیام جایشانکار، وزرای خارجه ایالات متحده، امارات متحده عربی، اسرائیل و هند، دوشنبه، ۲۶ مهرماه، برای نخستین‌بار در یک نشست مجازی چهارجانبه شرکت کردند.  

لاپید در حساب توییتر خود درمورد این نشست مجازی چهارجانبه نوشت: «ما تصمیم گرفتیم که یک مجمع بین‌المللی برای همکاری‌های اقتصادی ایجاد کنیم و درمورد پروژه‌های زیربنایی مشترک در زمینه‌های مختلف گفت‌وگو کردیم.»  

 

وزارت خارجه ایالات متحده نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که تمرکز مذاکرات وزرای خارجه چهار کشور در این نشست، بر گسترش مشارکت‌های اقتصادی و سیاسی در خاورمیانه و آسیا بوده است. این بیانیه گسترش مشارکت چهار کشور در «حوزه‌ تجارت، مقابله با تغییرات اقلیمی، همکاری در زمینه‌ انرژی و افزایش امنیت دریانوردی» را ازجمله موارد گفت‌وگوی چهارجانبه عنوان کرده است. 

در این نشست همچنین برقراری رابطه میان مردم چهار کشور در حوزه‌های تکنولوژی و علم و همچنین نحوه حمایت از سلامت عمومی جهانی  در مقابله با همه‌گیری جهانی کووید-۱۱ مورد بحث قرار گرفت.

بنابر اعلام وزارت خارجه آمریکا، بلینکن در گفت‌وگو با همتایان اماراتی، اسرائیلی و هندی خود، ضمن تاکید دوباره بر حمایت دولت بایدن از «پیمان‌ ابراهیم» و توافق‌های عادی‌سازی روابط میان کشورها،  درمورد فرصت‌های آینده برای همکاری در منطقه و جهان گفت‌وگو کرده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امضای توافق‌های عادی‌سازی روابط موسوم به پیمان‌ ابراهیم که سپتامبر ۲۰۲۰ با میانجی‌گری آمریکا انجام شد، برقراری روابط کامل دیپلماتیک میان اسرائیل و چهار کشور امارات متحده عربی، بحرین، مراکش، و سودان را درپی داشت. یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا به‌تازگی اعلام کرد که دولت بایدن به‌دنبال توسعه «پیمان ابراهیم» است.

هفته گذشته، در نخستین نشست سه‌جانبه بین وزرای خارجه امارات متحده عربی، اسرائیل و آمریکا در واشینگتن پس از گذشت یک سال از امضای پیمان ابراهیم میان امارات متحده عربی و اسرائیل، وزرای خارجه سه کشور، از تشکیل گروه‌های کاری در حوزه‌های همزیستی مذهبی و مسائل مربوط به آب و انرژی خبر دادند. 

محمد سلیمان، یک پژوهشگر همکار با اندیشکده آمریکایی «خاورمیانه»، نشست چهارجانبه روز دوشنبه را ظهور یک «بلوک هند و ابراهیمی» (Indo-Abrahamic bloc) توصیف کرده است. او که در ماه‌های گذشته پژوهشی با عنوان «اتحاد هند و ابراهیمی» منتشر کرده است، در گفت‌وگو با نشریه اماراتی «نشنال»، ریشه این نشست چهارجانبه را در حرکت‌های مهم ژئوپلیتیکی اخیر، ازجمله پیمان‌های ابراهیم و بهبود روابط اسرائیل و هند دانست. او هدف این چهار کشور را شکل دادن به‌نوعی معماری امنیتی در منطقه اقیانوس‌های هند و آرام (ایندوپاسیفیک) با محوریت کشور هند دانست.

سوبرامانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند، در سفر به اسرائیل، روز دوشنبه با یائیر لاپید دیدار کرد و این دو مقام ارشد دیپلماتیک با هم در نشست مجازی چهارجانبه شرکت کردند. جایشانکار بالاترین مقام هندی است که پس از روی کار آمدن دولت ائتلافی جدید و نخست‌وزیری نفتالی بنت در ماه ژوئن، به اسرائیل سفر کرده است.