سند همکاری‌های ۲۰ساله ایران و ونزوئلا در سفر مادورو به تهران امضا می‌شود

امیرعبداللهیان دستگیری الکس ساب، تاجر متهم به پولشویی برای دولت مادورو و استرداد او به آمریکا را «راهزنی و تعرض به حاکمیت ونزوئلا» دانست

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، از آماده‌سازی سند همکاری‌های ۲۰ ساله ایران و ونزوئلا تا پیش از پایان سال جاری میلادی و امضای آن در سفر نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا به تهران در ماه‌های آینده خبر داد.    

امیرعبداللهیان روز دوشنبه، ۲۶ مهرماه، پس از دیدار و گفت‌وگو با فلیکس پلاسنسیا گونسالس، وزیر امور خارجه ونزوئلا، در نشست خبری مشترک با او، از توافق برای برگزاری «کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور» تا پیش از پایان سال جاری میلادی و تنظیم نقشه راه و سند  همکاری‌های ۲۰ساله تهران و کاراکاس خبر داد و افزود: «در ماه‌های آینده سفر رئیس‌جمهور مادورو را به تهران خواهیم داشت و در جریان آن سفر، با حضور رئسای جمهوری دو کشور، سند همکاری‌های ۲۰ساله تهران و کاراکاس به امضای وزرای خارجه خواهد رسید.»

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به «مسیر رو به رشد روابط دو کشور»، حوزه‌های همکاری تهران و کاراکاس را که از سال‌های گذشته نیز در جریان بوده است، شامل «تمامی زمینه‌های فنی، اقتصادی، تجاری، علم و فناوری» و همچنین همکاری در زمینه «معادن و انرژی» عنوان کرد. به گفته او، در حال حاضر، «کالاهای ایرانی در شهرهای مختلف ونزوئلا در دسترس مردم قرار دارد».

ونزوئلا و جمهوری اسلامی ایران، که هر دو تحت تحریم‌های شدید ایالات متحده، درآمد حاصل از صادرات نفت خود را از دست داده و با بحران‌ شدید اقتصادی دست به گریبان‌اند، در سال‌های اخیر روابط اقتصادی خود را به‌شدت افزایش داده و به متحدان نزدیک یکدیگر تبدیل شده‌اند. 

در هفته‌های گذشته گزارش‌هایی درمورد توافق «سواپ نفتی» میان دو کشور منتشر شد. هرچند که وزارت خزانه‌داری آمریکا این توافق نفتی را نقض تحریم‌های آن کشور دانسته است، خبرگزاری رویترز  روز شنبه، ۲۴ مهرماه، از حرکت یک ابرنفتکش با پرچم ایران و حامل دومیلیون بشکه نفت خام ونزوئلا از آن کشور به‌عنوان بخشی از قرارداد دو کشور خبر داد. جمهوری اسلامی ایران نیز از سال گذشته تاکنون چندین نفتکش حامل بنزین و میعانات گازی به ونزوئلا فرستاده است.

امیرعبداللهیان در نشست خبری روز دوشنبه، همچنین ضمن اعلام حمایت جمهوری اسلامی از ریاست جمهوری مادورو در ونزوئلا و انتقاد از سیاست‌های آمریکا در قبال آن کشور، دستگیری فردی که «یکی از دیپلمات‌های ونزوئلا» خواند و استرداد اخیر او از دماغه سبز به آمریکا را «راهزنی و تعرض به حاکمیت ونزوئلا» دانست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روزهای گذشته اعلام شد که الکس ساب‌، تاجر لبنانی-کلمبیایی متهم به پولشویی برای رژیم نیکلاس مادورو در ونزوئلا، که خردادماه سال ۹۹ در کشور دماغه سبز (کیپ ورد) دستگیر شده بود، به ایالات متحده مسترد شده است و وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که او  در دادگاه فدرال میامی محاکمه خواهد شد. پلیس اینترپل درپی درخواست ایالات متحده برای تعقیب بین‌المللی الکس ساب، او را که تابعیت ونزوئلا را نیز دارد و با هواپیمای شخصی خود و گذرنامه دیپلماتیک ونزوئلایی عازم ایران بود، هنگام توقف در دماغه سبز برای سوختگیری بازداشت کرد. 

دولت مادورو پس از دستگیری ساب، سفر او به ایران را «یک ماموریت بشردوستانه دیپلماتیک» خوانده و اعلام کرده بود که او را در برابر پیگرد قانونی مصونیت داشته است. وکیل او نیز سال کذشته به خبرگزاری رویترز گفته بود که ساب به‌عنوان نماینده ویژه مادورو، برای انجام مذاکرات با مقام‌های ایرانی در زمینه خرید سوخت و موادغذایی، عازم ایران بوده است.

ایالات متحده الکس ساب و شریک تجاری‌اش، آلوارو پولیدو را به پولشویی برای دولت ونزوئلا با استفاده از حساب‌های بانکی‌شان در آمریکا و دیگر کشورها متهم کرده است و آن‌ها ممکن به ۲۰ سال حبس محکوم شوند. گزارش‌های رسانه‌ای منابع بخشی از پول‌هایی را که ساب برای پولشویی آن با دولت ونزوئلا همکاری کرده است، شبه‌نظامیان حزب‌الله، نیروهای مورد حمایت جمهوری اسلامی در لبنان، اعلام کرده‌اند. 

دستگیری الکس ساب پس از ارسال اولین محموله‌های سوخت ایران به ونزوئلا در سال گذشته اتفاق افتاد و بنابر گزارش‌ها، در کیف این تاجر هنگام بازداشت، نامه‌هایی رسمی به امضای مادورو خطاب به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و دیگر مقام‌های حکومت ایران پیدا شد که «ورود نفت‌کش‌های ایرانی به ونزوئلا را یک نقطه عطف تاریخی در روابط دوجانبه» خوانده و خواستار انتقال فوری محموله‌های بیشتر بنزین به آن کشور شده بود. در نامه‌های رسمی به مقام‌های جمهوری اسلامی، از آن‌ها خواسته شده بود که برای انجام معاملات جدید با الکس ساب همکاری کنند.