سهم ایران از تجارت کشورهای همسایه همسو؛ زیر یک درصد

روابط سیاسی ما با کشورها آن‌قدر وضعیت بدی دارد که همه نگران بازگشت ارز حاصل از صادرات هستند»

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت، کشورهای همسایه‌ای که با ایران از لحاظ سیاسی و تحریمی همسو هستند حدود ۱۲۳۰ میلیارد دلار واردات دارند که سهم ایران از این مقدار زیر ۲۱ میلیارد دلار و زیر یک درصد است.

پیمان پاک در گفتگویی با صداوسیما، با بیان اینکه با برخی از کشورهای همسایه به دلیل مسائل سیاسی رابطه نداریم و تجارت نمی‌کنیم، افزود تجربه نشان داده که اگر برنامه‌ای را دولت بنویسد اما تجار و فعالان اقتصادی در آن نقشی نداشته باشند، شاید ۱۰ درصد هم عملیاتی نشود.

او همچنین بدون اشاره به برنامه‌های دولت گفت که بدون اینکه اقدام خاصی انجام دهیم می‌توانیم بازارهای چین و هند و کشورهای همسایه را به دست آوریم.

رئیس سازمان توسعه تجارت، با اشاره به اینکه ابراهیم رئیسی هدف‌گذاری کرده است که در ۴ سال آینده حداقل ۳۵ میلیارد دلار افزایش صادرات غیرنفتی داشته باشیم، مدعی شد: «از کشورهای همسایه به‌علاوه چین و هند، حداقل ۱۰۰ میلیارد دلار می‌توانیم کسب درآمد کنیم.»

ایران به دلیل تحریم‌های اقتصادی آمریکا، امکان حضور و صادرات خود را در کشورهای همسایه از دست داده است. به‌طوری که حتی برخی از کشورها مانند عراق و پاکستان با تمسک به تحریم‌ها، از بازپرداخت پول کالای صادراتی ایران سر باز می‌زنند.

در این شرایط دولت ابراهیم رئیسی مدعی است که بدون حل مسئله سیاست خارجی و تحریم‌ها می‌توان در همین شرایط نیز به تجارت پرداخت.

در همین راستا، در همین راستا جمشید نفر، رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران مدعی شد ایران ظرفیت افزایش ۱۰ برابری برای صادرات به کشورهای همسایه را دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که طی چهار ماه نخست سال جاری ۲۹ میلیارد دلار بین ایران و کشورهای مختلف مبادله انجام شد که سهم صادرات کالاهای غیرنفتی تنها ۱۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بود.

اگرچه این آمار هم با احتساب صادرات پتروشیمی محاسبه شده است. در واقع ایران حتی بازارهای واقعی صادرات غیرنفتی مانند فرش و خشکبار را نیز از دست داده است.

هرچند این دور زدن تحریم‌ها هزینه‌های اضافی برای صادرات ایجاد می‌کند، اما در سال‌های اخیر هم‌زمان با افزایش تنش‌های سیاسی، حتی این امکان نیز از صادرات غیرنفتی ایرانی گرفته شده است.

در همین رابطه، سید رضی حاجی آقامیری، رئیس سابق کنفدراسیون صادرات، گفته است «روابط سیاسی ما با کشورها آن‌قدر وضعیت بدی دارد که همه نگران بازگشت ارز حاصل از صادرات هستند». عملا با وجود تحریم‌ها شبکه بانکی قطع است و بنابراین، حتی قاچاق هم امکان‌پذیر نیست.

بیشتر از اقتصاد