موشک مافوق صوت چین دنیا را دور زد و به هدف خورد

چین با ساخت این جنگ‌افزار مافوق صوت به کشورهای ایالات متحده و روسیه پیوسته است

سخنگوی دولت چین می‌گوید خط‌مشی نظامی این کشور همیشه «ماهیت دفاعی» داشته و ضد کشور خاصی نیست - STR / KCNA VIA KNS / AFP

بر اساس گزارش‌ها، چین موشکی مافوق صوت با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را آزمایش کرده که پس از دور زدن کره زمین، به هدف خورده است. این آزمایش شگفتی سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده را به دنبال داشت.

بنا به گزارش فایننشیال تایمز، این فناوری جلوه‌ای از قابلیت فضایی پیشرفته و نشانگر پیشرفت چین در تسلیحات مافوق صوت است و از تصور مقام‌های رسمی ایالات متحده بسیار پیشرفته‌تر است.

به گفته سه کارشناس این آزمایش‌ها، این موشک حامل یک وسیله نقلیه مافوق صوت شناور بوده که در مدار پایین فضا پرواز و سپس رو به پایین حرکت کرده است. محل اصابت این موشک ۳۹ کیلومتر با هدف فاصله داشته است.

یکی از گزارش‌دهندگان به نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده در مصاحبه با این روزنامه، گفت: «نمی‌دانیم چه‌طور این کار را کردند.»

چین با ساخت این جنگ‌افزار مافوق صوت به کشورهای ایالات متحده و روسیه پیوسته است. این جنگ‌افزار شامل موشک-حامل‌ های شناوری است که با راکت به فضا پرتاب می‌شود اما با تکانه خود دور زمین می‌گردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرعت پرواز این موشک‌ها پنج برابر سرعت صوت است و با آنکه سرعتشان از موشک بالیستیک کمتر است، قابلیت مانور دارند و به دلیل طی نکردن یک مسیر سهمی‌وار ثابت، ردگیری‌ آن‌ها دشوارتر است.

تیلور فریول، کارشناس خط‌‌مشی هسته‌ای چین، در مصاحبه با فایننشیال تایمز گفت که این فناوری جدید می‌تواند دفاع موشکی ایالات متحده را «خنثی کند» و برای نابود کردن موشک‌های بالیستیک پرتابی به کار می‌رود.

او گفت: حامل شناور مافوق صوت... در مسیرهای پایین‌تر پرواز می‌کند و به دلیل آنکه حین پرواز می‌تواند مانور دهد، ردگیری و نابود کردن آن دشوار است.

لیو پنگیو، سخنگوی دولت چین، می‌گوید که خط‌مشی نظامی این کشور همیشه «ماهیت دفاعی» داشته است و ضد کشور خاصی نیست.

او گفت: «برخلاف ایالات متحده، برای عملیات نظامی طرح‌ها و راهبرد جهانی نداریم و به هیچ وجه علاقه نداریم به مسابقه تسلیحاتی با سایر کشورها وارد شویم. در حالی که ایالات متحده در سال‌های اخیر، برای توجیه توسعه تسلیحاتی خود و تولید جنگ‌افزارهای مافوق صوتی بهانه‌ تراشیده و برای مثال از «تهدید چین» دم زده است. این اقدام‌ها به مسابقه تسلیحاتی در این حوزه دامن زده و به ثبات راهبردی جهان به‌شدت لطمه زده است.»

این اخبار با تلاش‌های مداوم چین برای توسعه قابلیت‌های نظامی و هسته‌ای این کشور، در پی افزایش تنش با تایوان، نیز همزمان شده است.

علی‌رغم افزایش فعالیت نظامی پکن و تشدید تنش بین دو همسایه، جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، هفته پیش اعلام کرده بود همچنان در پی «اتحاد مجدد» صلح‌آمیز با تایوان است.

© The Independent

بیشتر از جهان