معرفی حسن کاظمی قمی به عنوان نماینده ویژه دولت در امور افغانستان

سفیر اسبق جمهوری اسلامی در عراق و سرکنسول پیشین کنسولگری هرات به تعامل با طالبان معتقد است

کاظمی قمی از چهره‌های بانفوذ سپاه قدس معرفی می‌شود-عکس از انتخاب

حسن کاظمی قمی، سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در عراق که بسیاری او را از اعضای بانفوذ نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌دانند از سوی ابراهیم رئیسی به عنوان نماینده ویژه دولت او در امور افغانستان معرفی شد.

کاظمی قمی که نخستین سفیر ایران در عراق پس از سقوط حکومت صدام حسین به‌شمار می‌رود، قبلا به عنوان سرکنسول کنسولگری جمهوری اسلامی در هرات فعالیت داشته است.

کاظمی قمی ۵۲ ساله و متولد قم به موازات خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و تصرف این کشور به دست طالبان، راه حل بحران افغانستان را گفت‌و‌گوی بین‌الافغانی عنوان کرد و گفت: «طالبان بخشی از واقعیت افغانستان در کنار دیگر قومیت‌های این کشور است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاظمی قمی در گفت‌و‌گویی با صداو‌سیما در ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ گفت: «ایران باید طالبان را برای ایجاد حکومت با مشارکت همه گروه‌ها تشویق کند.» کاظمی قمی تاکید کرد که «دیپلماسی جمهوری اسلامی باید در این زمینه فعال شود.»

کاظمی قمی در حساب توییترش خود را نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان معرفی کرده و تصویری از قاسم سلیمانی، فرمانده کشته شده نیروی قدس در بغداد را برای پس‌زمینه این حساب توییتری انتخاب کرده است.

این حساب توییتری در مردادماه امسال، در بحبوحه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان ایجاد شده است.

او از جمله ترویج‌دهندگان جداسازی داعش و طالبان است و پیش‌تر مهمترین مساله افغانستان را «داعش» عنوان کرده بود.

او در پستی که یک روز قبل از معرفی‌اش به عنوان نماینده ویژه در امور افغانستان منتشر کره، بدون اشاره به طالبان، داعش را عامل کشتار شیعیان و گسترش جنگ طایفه‌ای معرفی کرده و ادعا می‌کند که داعش در عملیات خود می‌خواهد طالبان را ناتوان در مهار تروریسم نشان دهد. این در حالی است که طالبان خود یک گروه تروریستی و افراط‌گرای ناقض حقوق بشر و عامل شماری از حمله‌های انتحاری و انفجارها به‌شمار می‌رود.

کاظمی قمی همچنین معتقد است که آمریکا نمی‌خواهد افغانستان را به چین یا روسیه واگذار کند.

کاظمی قمی در نخستین پست خود در این حساب توییتری «تعامل و ایجاد گفت‌و‌گو با طالبان» را «هنر دیپلماسی جمهوری اسلامی» عنوان کرده است.

بیشتر از جهان