سخنگوی هیئت رئیسه مجلس: تحرکات اسرائیل در مرزهای کشور را رصد می‌کنیم

اسرائیل هم اکنون به جز مرزهای جنوبی، در کنار مرزهای شمال غربی ایران نیز حضور دارد

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، تحولات در شمال غرب ایران را تهدید مرزهای کشور خواند - فردا نیوز

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «دستگاه دیپلماسی در مسائل منطقه تحرکات دشمن و اسرائیل را رصد می‌کند»، اظهار داشت: «جایی که احساس کنیم قدرت‌های خارجی و رژیم صهیونیستی مداخله می‌کنند تا پروژه‌ای در اطراف مرزهای جمهوری اسلامی ایران دنبال شود، حتماً دستگاه دیپلماسی کشور، نیروهای مسلح و دفاعی آمادگی لازم برای رصد، پیگیری و دفاع را دارند.»

به گزارش باشگاه خبرنگاران، نظام‌الدین موسوی با حضور در میان خبرنگاران به توضیح نشست غیرعلنی امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی پرداخت و با اشاره به تنش‌های اخیر بین ایران و جمهوری آذربایجان، گفت: «تحرکاتی در سطح کلان از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی بر اساس طرح‌های راهبردیشان در قبال منطقه و همسایگان ما دنبال می‌شود. همچنین سلسله تحولاتی در منطقه شمال غرب کشور در حال رخ دادن است که بعضاً تهدید مرزهای ما به شمار می‌رود.»

او در ادامه افزود: «اخیراً شاهد لفاظی‌هایی از سوی برخی سران کشورها بودیم که جمهوری اسلامی ایران پاسخ سیاسی لازم را داده و در قالب رزمایش اخیر شمال غرب کشور نشان دادیم آمادگی دفاعی کامل وجود دارد.»  

قدرت‌نمایی تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در روزهای اخیر به اوج خود رسیده است. به گفته کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران، ممکن است با یک اشتباه «استراتژیک»، آتش جنگ در منطقه شعله‌ور شود.

رهبران جمهوری اسلامی می‌گویند مشکل اصلی حضور اسرائیل در خاک آذربایجان و در نزدیکی مرز ایران است. رئیس‌جمهوری آذربایجان این اتهام را رد کرده است، با این همه، در حالی که روابط تل‌آویو با ابوظبی و منامه به طور رسمی برقرار شده و رو به گسترش است، باکو نیز وارد فاز تازه‌ای از روابط با اسرائیل می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد در حالی که جمهوری اسلامی ایرا در نقاط  دیگر از جمله سوریه و لبنان در حال کشمکش و رقابت با اسرائیل است، آذربایجان نیز به جبهه جدیدی برای رویارویی بین ایران و اسرائیل تبدیل شده است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در کنفرانس مطبوعاتی با آرارات میرزویان، همتای ارمنی خود، در تهران گفت که هر دو کشور ایران و ارمنستان از حضور اسرائیل در مرزهای خود نگران‌اند.

در واکنش به این نگرانی‌ها، باکو تاکید کرده که «اتهام‌های وارده مبنی حضور یک قدرت سوم در نزدیکی مرز بین آذربایجان و ایران کاملاً بی‌اساس است.»

ماه گذشته نیز ترکیه و جمهوری آذربایجان به همراه پاکستان رزمایش مشترک نظامی در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار کردند.

 روز سه شنبه ۱۳ مهر نیز ترکیه و جمهوری آذربایجان به مدت سه روز مانوری نظامی با نام «برادری خدشه ناپذیر ۲۰۲۱» در نخجوان برگزار کردند.

صبح روز دوشنبه، ۱۹ مهر ۱۴۰۰ برابر با ۱۱ اکتبر ۲۰۲۱ و تنها دو روز پس از پایان رزمایش مشترک نیروهای زمینی ترکیه و جمهوری آذربایجان به نام «برادری تزلزل‌ناپذیر»، نیروی دریایی جمهوری آذربایجان با حضور تنها ناوچه و شماری از قایق‌های گشتی و موشک‌انداز خود در دریای خزر، رزمایشی سه‌روزه را آغاز کرد. هدف اصلی این رزمایش آماده‌سازی نیروی دریایی این کشور به‌منظور مقابله با تهدیدها علیه تأسیسات نفتی و گازی آذربایجان اعلام شد. در این روز، ذاکر حسنف، وزیر دفاع جمهوری آذربایجان، برای نظارت بر این رزمایش از پایگاه نیروی دریایی جمهوری آذربایجان در جنوب باکو بازدید کرد.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان هدف رزمایش اخیر این کشور را مانور حفاظت و دفاع از زیرساخت‌های انرژی در آب‌های منطقه‌ای متعلق به جمهوری آذربایجان عنوان کرده است.

در مقابل قادر رحیم‌زاده، فرمانده قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم، نیز هدف از برگزاری رزمایش مدافعان آسمان ولایت را ارتقای آمادگی رزمی یگان‌ها، ایجاد بازدارندگی، ارزیابی سامانه‌های بومی پدافند هوایی برای مقابله با تهدیدات متنوع و دفاع از مراکز حساس و حیاتی عنوان کرده است.