پلیتیکو: هیئت اروپایی در بازگرداندن ایران به میز مذاکرات موفق نبود

«مذاکره در بروکسل با اتحادیه اروپا نمی‌تواند جایگزین ازسرگیری گفت‌وگوهای غیرمستقیم بین ایران و ایالات متحده، همراه با دیگر امضاکنندگان برجام، در وین باشد»

مورا در سفر به تهران، با علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران، دیدار و گفت‌وگو کرد - تصویر از وب‌سایت وزارت امور خارجه ایران

نشریه پلیتیکو در گزارشی ماموریت اخیر هیئت اتحادیه اروپا در سفر به تهران برای متعهد کردن دولت جدید جمهوری اسلامی ایران به ازسرگیری مذاکرات احیای برجام را ناموفق ارزیابی کرد.

پلیتیکو روز یکشنبه، ۲۵ مهرماه، به نقل از یک مقام ارشد اتحادیه اروپا که به شرط محفوظ ماندن نامش با این نشریه گفت‌وگو کرده است، نوشت: «آن‌ها هنوز برای مشارکت در [گفت‌وگوهای] وین، آماده نیستند.»

سفر روز پنجشنبه انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات احیای برجام و هیئت همراهش به ایران، برای حل بحران توقف مذاکرات هسته‌ای «حیاتی» توصیف شده بود. مورا در سفر به تهران، با علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و رئیس جدید هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، دیدار و گفت‌وگو کرد. 

این سفر درحالی انجام شد که چهارماه پس از توقف گفت‌وگوهای وین برای احیای برجام، با وجود درخواست‌های مکرر طرف‌های مذاکره از جمهوری اسلامی ایران به میز مذاکرات، مقام‌های ایران هنوز تاریخی برای ادامه این گفت‌وگو‌ها تعیین نکرده‌‌اند. در عوض، آن‌ها در دیدار با انریکه مورا متعهد شدند تا در هفته‌های پیش رو، به‌منظور بررسی جزئیات متن‌هایی که در آخرین دور مذاکرات وین در خردادماه به‌دست‌ آمده است، با مقام‌های اتحادیه اروپا در شهر بروکسل، پایتخت بلژیک، ملاقات کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام ارشد اتحادیه اروپا که با پلیتیکو گفت‌وگو کرده است، با اشاره به این تصمیم ایران، گفت: «فکر بدی نیست که ما در یک ملاقات طولانی با هیئت جدید [ایرانی] بنشینیم و تمام متن‌ها را مرور کنیم... و ما ابهام‌های مختلفی را که ممکن است برای هیئت جدید وجود داشته باشد، برایشان روشن کنیم.» او در عین حال، معتقد است که تهران هرچند که تاریخ مشخصی را برای ادامه مذاکرات تعیین نکرده، «قطعا تصمیم گرفته است که به مذاکرات وین بازگردد». 

اما هم‌زمان، یک دیپلمات ارشد دیگر که در جریان مذاکرات برجام قرار دارد، وضعیت را نگران‌کننده می‌داند. این دیپلمات که او نیز به شرط محفوظ ماندن نامش با پلیتیکو گفت‌وگو کرده، با اشاره به «وضعیت بن‌بست» در مذاکرات، افزوده است: «امیدوارم اشتباه کرده باشم، اما اگر اوضاع به این شکل پیش برود، به جایی نمی‌رسیم.»  

به گفته او، مذاکرات احتمالی پیش رو در بروکسل «نمی‌تواند جایگزین ازسرگیری گفت‌وگوهای غیرمستقیم بین ایران و ایالات متحده، همراه با دیگر امضاکنندگان برجام، در وین باشد».

این دیپلمات همچنین با اشاره به نگرانی‌های گسترده از وقت‌کشی ایران در مذاکرات، گفت: «این شبهه برای من به‌وجود آمده است که مذاکرات بروکسل شاید تنها برای ردگم‌کنی باشد.»