پرسش سیاف از طالبان: آیا نظرتان در مورد انتحاری تغییر کرده است که آن را محکوم می‌کنید؟

«قاتل از سوی خداوند بخشیده می‌شود چون فرصت دارد توبه کند، اما انتحاری قابل بخشش نیست، چون فرصت توبه ندارد»

عبدالرب رسول سیاف از چهره‌های بانفوذ جهادی در دولت پیشین افغانستان و رهبر حزب دعوت اسلامی است که در پی ورود طالبان به کابل، افغانستان را ترک کرد. او با محکوم کردن حملات انتحاری داعش در قندوز و قندهار، از طالبان پرسیده است که آیا نظر این گروه در مورد حملات انتحاری تغییر کرده است یا هنوز کمپ‌ انتحاری‌های این گروه فعال و پابرجاست؟

هواداران سیاف او را در مقام «شیخ‌الحدیث» می‌دانند و معتقد‌ند که او در علم تفسیر قرآن و حدیث از آگاهی بالایی برخوردار است. به همین دلیل، دولت‌های پیشین افغانستان در بیست سال اخیر، به سیاف به‌عنوان یک چهره‌ بانفوذ جهادی که می‌تواند موضع دولت را در برابر جریان‌های شورشی مانند طالبان تقویت کند، احترام می‌گذاشتند.

سیاف در سال‌های اخیر و با افزایش حملات انتحاری طالبان در شهرهای افغانستان که تلفات مرگباری در پی داشته است، با نقل حدیث و آیاتی از قرآن، انتحار را از نگاه اسلام مردود ‌دانست و انتحارکنندگان را «گمراهان» و «بیماران» خطاب کرد.

سیاف برای نخستین‌ بار در سال ۲۰۱۲ و در مراسم نخستین سالگرد کشته شدن برهان‌الدین ربانی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان که یک‌ سال پیش از آن در حمله انتحاری یک عضو طالبان کشته شده بود، گفت: «قاتل از سوی خداوند بخشیده می‌شود چون فرصت دارد توبه کند، اما انتحاری قابل بخشش نیست، چون فرصت توبه‌ کردن ندارد.»

سیاف آن زمان خطاب به ملاهای افغانستان گفت که بر جنازه انتحارکنندگان نماز نخوانند چون این کار از نگاه شریعت جایز نیست و جنگ انتحارکنندگان علیه اسلام و مسلمانان است.

دیدگاه‌ سیاف در مورد انتحاری با واکنش‌های تند طالبان و ملاهای طرفدار این گروه مواجه شد و سخنگویان طالبان در نوشته‌ها و سخنانشان از سیاف را «مفتی ناتو» می‌خواندند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که مسئولان محلی طالبان در دو ماه اخیر بارها در شهرهای گوناگون افغانستان رژه گردان‌های انتحاری برگزار کرده‌اند، رهبران این گروه حملات انتحاری اخیر به مساجد شیعیان در قندوز و قندهار را محکوم کرده‌اند. سخنگویان طالبان در پی حملات انتحاری اخیر، با انتشار بیانیه‌هایی، نوشتند: «امارت اسلامی این حملات را جنایت بزرگ می‌داند و محکوم می‌کند.»

هرچند طالبان در مورد ماهیت این حملات انتحارکنندگان حرفی نزده است اما پرسش سیاف رفتار دوگانه این گروه در مورد حوادث اخیر و اعتقاد آنان درباره عمل انتحار را برجسته می‌کند.

سیاف در صفحه رسمی فیسبوکش نوشته است: «من چند سال پیش حکم شریعت در مورد انتحار و انفجار را مستند به آیات قرآن و احادیث بیان کرده بودم. در همان زمان، تعدادی از افراد و گروه‌هایی که مشغول انجام همین جنایت‌های زشت و ناروا بودند، از جایز بودن این عمل زشت و ناروا دفاع کردند و به من دشنام دادند. حالا از آن‌ها می‌پرسم که فعلا نظرشان در مورد این جنایت‌ها چیست؟ آیا به فتوا و نظر قبلی خود پافشاری دارند یا فعلا نظرشان در این مورد تغییر کرده است؟»

آقای سیاف با اشاره به اقدام طالبان به ایجاد گردان‌های انتحاری و توجیه عمل انتحار از جانب مرجعیت فکری این گروه، نوشته است: «آیا نمی‌دانند که حکم شریعت را بر اساس خواهش‌های نفسی و مصالح شخصی خود چرخاندن، حرام را حلال، و حلال را حرام دانستن بزرگ‌ترین جنایت است که در حق اسلام صورت می‌گیرد؟»

سیاف همچنین از طالبان پرسیده است: «آیا کمپ‌های تربیت افراد انتحاری بسته شده‌اند یا هنوز به کار خود ادامه می‌دهند؟»

بسیاری از تحلیلگران و شهروندان افغانستان به حملات انتحاری اخیر به مساجد شیعیان، که مسئولیت آن را داعش بر عهده گرفته است، به دیده‌ شک و تردید می‌نگرند. این عده از شهروندان معتقد‌ند که شبکه حقانی که هزاران نیروی انتحاری دارد و در حال حاضر بخش‌های امنیتی افغانستان را در اختیار دارد، ممکن است عامل این حملات مرگبار باشد.

اداره امنیت ملی دولت پیشین افغانستان بارها از دست‌ داشتن اعضای شبکه حقانی در حملات مرگبار انتحاری به مراکز آموزشی، مذهبی و تجمع‌های شیعیان در سال‌های اخیر خبر داده بود.

سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی که در حال حاضر وزیر کشور کابینه طالبان است، از افراد تحت تعقیب پلیس فدرال آمریکا است. پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، جایزه برای اطلاعاتی که به دستگیری حقانی منجر شود، از ۵ میلیون دلار به ۱۰ میلیون دلار افزایش یافته است. سازمان‌های اطلاعاتی سایر کشورها شبکه حقانی را متحد باالقوه القاعده در افغانستان و پاکستان می‌دانند.