ولی‌الله سیف، رئیس کل سابق بانک مرکزی، به ۱۰ سال زندان محکوم شد

احمد عراقچی، معاون ارزی بانک ملی، نیز به هشت سال زندان محکوم شد

دادگاه رسیدگی به اتهامات مدیران بانک مرکزی و دست‌اندرکاران فروش ارز در مجموع ۱۰ متهم داشت- عکس از موج‌نیوز

مرکز اطلاع‌رسانی قوه قضائیه حکم نهایی پرونده فساد ارزی بانک مرکزی را اعلام کرد.

بر این اساس، ولی‌الله سیف، مدیرکل اسبق بانک مرکزی به ۱۰ سال زندان، احمد عراقچی معاون وقت بانک مرکزی به ۸ سال زندان و سالار آقاخانی به ۱۳ سال زندان محکوم شدند.

در کیفرخواست دادستانی در مورد این پرونده آمده بود که پس از بی‌ثباتی ارزی در سال ۱۳۹۶، مدیریت وقت بانک مرکزی با استفاده از شیوه‌های رانتی و غیرشفاف با تزریق انحضاری ارز از یک کانال به تعداد معدودی صراف زمینه خروج ارز از کشور و برهم‌زدن ثبات اقتصادی کشور را فراهم کرده‌اند.

دادگاه رسیدگی به اتهامات مدیران بانک مرکزی و دست‌اندرکاران فروش ارز در مجموع ۱۰ متهم داشت. ولی‌الله سیف، مدیرکل وقت بانک مرکزی و احمد عراقچی، برادرزاده عباس عراقچی، معاون وقت وزارت خارجه از مشهورترین متهمان این پرونده بودند.

بنا بر کیفرخواست دادستانی، احمد عراقچی، معاون ارزی وقت بانک مرکزی با هماهنگی رئیس بانک مرکزی برای مدیریت بازار در ۲۸ مرحله هر بار ۵ تا ۸ میلیون دلار به صورت محرمانه و غیر رسمی به بازار قاچاق وارد کرده بودند تا بتوانند قیمت‌ها را کنترل کنند.

میثم خدایی، مشاور دفتر حسن روحانی، با دریافت رشوه، فردی متولد دهه ۷۰ به نام سالار آقاخانی را به عراقچی معرفی می‌کند، تا مسئولیت فروش ارز در بازار غیر رسمی را به صورت محرمانه بر عهده بگیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ذبیح الله خداییان، سخنگوی قوه قضاییه، در باره حکم نهایی دادگاه گفت که متهم ردیف اول، ولی‌الله سیف، رئیس وقت بانک مرکزی متهم به برهم زدن نظم و آرامش بازار ارزی کشور و زمینه سازی برای خرید و فروش غیر قانونی ارز به میزان ۱۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار و ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو و همچنین اهمال و سوء مدیریت در دوران مسئولیت خود بود و به همین دلیل به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

متهم ردیف دوم، سید احمد عراقچی، معاون وقت ارزی بانک مرکزی نیز با همین اتهامات به‌تحمل هشت سال حبس تعزیری محکوم شد.

متهم ردیف سوم، سالار آقاخانی متهم به خرید و فروش غیر قانونی ارز و همچنین پرداخت رشوه به میثم خدایی، کارمند نهاد ریاست جمهوری وقت و سید رسول سجاد، مدیر وقت بین‌الملل معاونت ارزی بانک مرکزی، به‌تحمل ۱۳ سال حبس محکوم شد.

میثم خدایی از دیگر متهمین این پرونده نیز به اتهام دریافت رشوه و مشارکت در خرید و فروش غیرقانونی ارز به‌تحمل پنج سال حبس تعزیری و پرداخت جزای نقدی معادل قیمت وجه ماخوذه و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم شد.

سید رسول سجاد، مدیر وقت بین‌الملل معاونت ارزی بانک مرکزی نیز یکی از متهمین دیگر  این پرونده است که به اتهام مشارکت در خرید و فروش غیر قانونی ارز و اخذ رشوه به تحمل هفت سال و هفت ماه حبس تعزیری و پرداخت جزای نقدی معادل قیمت اقلام دریافتی و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم شده است.

قوه قضائیه گفته است که برخی از این متهمین، پرونده‌های دیگری هم دارند که در حال رسیدگی در مراجع قضائی است.

دادگاه رسیدگی به این پرونده از مرداد ۱۳۹۸ آغاز شد و در دو سال گذشته جلسات دادگاه و روند رسیدگی ادامه داشت.