حتی شرکت‌های چینی هم وارد بنادر ایران نمی‌شوند

تحریم شبکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از خرداد سال ٩٩ به اجرا درآمد

هرگونه همکاری با خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ریسک تحریم‌های آمریکا را به دنبال خواهد داشت - BEHROUZ MEHRI / AFP

عضو هیئت مدیره کانون موسسات حمل و نقل با بیان اینکه به دلیل وجود تحریم ها «خطوط کانتینری منظم و معتبر خارجی ریسک ورود به ایران را نمی‌پذیرند»، اظهار داشت حتی شرکت‌های چینی و لاینرهایی مانند کاسکو هم وارد بنادر ایران نمی‌شوند.

به گزارش ایلنا، مسعود دانشمند با اشاره به اینکه پس از تشدید تحریم‌ها لاینرهای خارجی دیگر به ایران نمی‌آیند، افزود تعداد بسیاری از بنادر ایران از جمله بندرعباس، بندر امام خمینی، بندر بوشهر و ... تحریم هستند و تنها بندر چابهار از تحریم‌ها مستثنی شده است؛ بنابراین کشتی‌هایی که در این بنادر پهلو بگیرند باید ریسک ورود به لیست تحریم‌ها را قبول کنند.

او با تاکید بر اینکه پهلوگیری و انجام عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر ایران مشمول تحریم‌های ثانویه امریکا می‌شوند، گفت که به همین دلیل لاینرهای خارجی بار ایران را در بنادری مانند دوبی و ... تخلیه می‌کنند و کشتی‌های ایرانی این بار را از بنادر دوبی به بنادر کشورمان منتقل می‌کند.

تحریم شبکه کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران که در آذرماه سال ٩٨ از سوی آمریکا اعلام شده بود، از روز خرداد سال ٩٩ به اجرا درآمد.

آمریکا خطوط کشتی‌رانی جمهوری اسلامی را به اتهام حمایت از اشاعه تسلیحات کشتار جمعی تحریم کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین رابطه، اخیرا محمدرضا مدرس خیابانی، مدیرعامل سازمان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، از تداوم ممنوعیت ورود کشتی‌های ایرانی به بندرهای چین خبر داد و از مشکلات ناشی از تحریم‌ها در این سازمان سخن گفت.

ممنوعیت ورود کشتی‌های ایرانی به بندرهای چین از سال ۱۳۹۹ آغاز شد. در تیرماه این سال بود که برخی فعالان اقتصادی ایران خبر دادند تخلیه و بارگیری کشتی‌های ایرانی در بندرهای این کشور متوقف شده است. یکی از افرادی که از این موضوع پرده برداشت، پدرام سلطانی، عضو شورای عمومی فدراسیون جهانی اتاق‌های بازرگانی، بود که در توییتی اعلام کرد کشتی‌های ایرانی بیش از دو ماه  است در بندرهای چین متوقف مانده‌اند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه وقت ایالات متحده پس از اجرای تحریم ها، در بیانیه‌ای اعلام کرد که هرگونه همکاری با خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ریسک تحریم‌های آمریکا را به دنبال خواهد داشت.

او همچنین از دولت‌ها در سراسر جهان خواست که فعالیت شرکت‌های کشتیرانی در بنادر و دریاها را مورد ارزیابی قرار دهند و از آنها بخواهند برای قطع روابط خود با خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی اقدام کنند.