حزب‌الله لبنان: یا ما و سلاح‌هایمان، یا جنگ داخلی

درگیری‌های شدید در منطقه طیونه در نزدیکی کاخ عدالت، منجر به کشته شدن ۶  نفر و زخمی شدن ۳۰ نفر دیگر شد

حزب‌الله قصد دارد آتش جنگ داخلی را بار دیگر در لبنان برافروزد. به همین منظور شبه‌نظامیان وابسته به این سازمان با متحدش «جنبش امل» چند روز پیش با سلاح‌های سبک و سنگین به خیابان‌ها ریختند تا همه شهروندان را تهدید کنند. امنیت ملی را دستخوش آشفتگی کرده و ثبات کشور را به چالش بکشند.

به بهانه تظاهرات «مسالمت‌آمیز»، درگیری‌های شدیدی در منطقه طیونه در نزدیکی کاخ عدالت رخ داد که منجر به کشته شدن ۶  نفر و زخمی شدن ۳۰ نفر دیگر شد. هدف اصلی از ایجاد رُعب، طارق بیطار، قاضی تحقیق در حادثه انفجار بندرگاه بیروت بود که با درخواست احضار برخی از شخصیت‌های حزب «امل» برای تحقیق، خشم هواداران حزب‌الله و جنبش امل را برانگیخت.

چندی پیش،‌ سازمان «حزب‌الله» با اظهارات تند حسن نصرالله، موضع شدیدی در برابر قاضی بیطار اتخاذ کرد و او را به نوعی به خیانت به لبنان و همکاری با آمریکا متهم کرد. نتیجه طبیعی آن چیزی بود که روز پنجشنبه گذشته در مقابل کاخ عدالت در شهر بیروت اتفاق افتاد. در نتیجه، درگیری‌های بین مناطق «شیاح» و «عین‌الرمانه» که در گذشته در جنگ داخلی لبنان خط تماس نیروهای درگیر در جنگ را تشکیل می‌داد، به وقوع پیوست.

مردم با تماشای افراد مسلح «حزب‌الله و «جنبش امل» که شعارهایی فرقه‌ای سر می‌دادند و سلاح‌های سبک و سنگین خود را به نمایش می‌گذاشتند، مات و مبهوت ماندند. شبه‌نظامیان حزب‌الله و جنبش امل دست به چنان اقدامی زدند که بیانگر آغاز دو‌باره جنگ داخلی لبنان بود. سپس، طرف‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب، ایالات متحده، فرانسه، مصر و برخی دیگر از کشورها و نهادها خواستار خویشتن‌داری و حفظ استقلال قوه قضاییه شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، سمیر جعجع، رئیس حزب نیروهای لبنان با رد اتهامات حزب‌الله مبنی بر تیراندازی به هوادارانش، خواستار رسیدگی به این پرونده و آغاز تحقیق جدیدی در کنار تحقیق قبلی شد. او گفت آنچه امروز اتفاق افتاد ناشی از سخنان تحریک‌آمیز چهار ماه پیش آقای حسن نصرالله علیه بازپرس قضایی بود. جعجع که به عنوان سرسخت‌ترین مخالف حزب‌الله به شمار می‌رود، افزود: «صلح تنها ثروتی است که برای مردم لبنان باقی مانده است، بنابراین ما ناگزیریم با هر شیوه و گزینه‌ای این ثروت ملی را حفظ کنیم و شکی نیست که رسیدن به این هدف مستلزم همکاری همه شهروندان لبنان است».

آنچه روزپنجشنبه در بیروت رخ داد، فراتر از نمای ظاهری آن به عنوان اعتراض حزب وابسته به جمهوری اسلامی ایران و متحدش «جنبش امل» علیه پافشاری قوه قضائیه لبنان و طارق بیطار، قاضی «دلیر» پرونده تحقیقات فاجعه انفجار بندرگاه بیروت بود. هدف حزب‌الله از این اقدام، رساندن پیام روشنی برای همه بود؛ به این معنی که «ما به تنهایی بر لبنان حکومت می‌کنیم و هر کس در این زمینه تصور دیگری داشته باشد یا فریب برخی از نرمش‌های سیاسی را خورده باشد، باید او را کاملا آگاه کنیم و با جدیت تمام بیان کنیم که ما که هستیم و چه توانایی‌هایی در اختیار داریم.»

حرکت اخیر در واقع، یک اعلامیه صریح به دنبال حملات قبلی حزب‌الله به بیروت و جبل لبنان بود و این اقدام پرده از این واقعیت بر می‌دارد که تمامی چالش‌ها و مشکلات لبنان ریشه در بقای «سازمان حزب‌الله» دارد. این حزب بی نهایت خطرناک و پیرو مکتب خمینیسم، پیوسته دست به آشوب می‌زند و همه را در لبنان به چالش می‌کشد. حقیقت تلخ این است که سلاح حزب‌الله هرگز برای حمایت از ملت لبنان نیست، بلکه اقدامات گستاخانه این حزب، لبنان را گام به گام به سمت جنگ داخلی دیگری سوق می‌دهد.

(برگرفته از روزنامه الشرق الاوسط)

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه