مسعود اندرابی: گروه طالبان مسئول حمله به مساجد و تکایای اهل تشیع است

وزیر کشور دولت پیشین افغانستان گفت طالبان با همدستی سایر گروه‌های تروریستی جهانی در کشتن افغان‌های بی‌گناه تلاش می‌کنند

مسعود اندرابی در توییت خود نوشت: «حملات تروریستی اخیر در مساجد و تکایای اهل تشیع در قندهار، قندوز و کابل، جنایت علیه بشریت است و طالبان مسئول آن است.»

او گفت: «طالبان در گذشته و امروز با فراهم‌سازی بستر اصلی فعالیت تمام گروه‌های تروریستی در افغانستان و حفظ رابطه با داعش و القاعده، لشکر طیبه و سایر گروه‌های دهشت‌افکن و جهانی در چشم مردم افغانستان هم‌دست تروریستانی است که سعی دارند هم‌زیستی و اتحاد میان مذاهب و اقوام را برهم بزنند و اهداف خطر‌آفرین خود را تحقق ببخشند.»

آقای اندرابی، وزیر کشور دولت پیشین افغانستان، بارها طالبان را به کشتار افراد عادی در این کشور متهم کرده و گفته است که طالبان با همدستی سایر گروه‌های تروریستی جهانی در کشتن افغان‌های بی‌گناه تلاش می‌کنند تا اهداف خارجی‌ها را در افغانستان عملی بسازند و اتحاد مردم به ویژه در زمینه مذاهب را از بین ببرند و جنگ‌های خانه به خانه را آغاز کنند.

این اتهام‌ها به طالبان بار دیگر در حالی مطرح شده است که پس از رسیدن این گروه به قدرت سیاسی در افغانستان و تحت حاکمیت آنان، چندین حمله انتحاری به نمازگزاران اهل تشیع این کشور صورت گرفته است که در نتیجه آن ده‌ها نفر از نمازگزارانی که همگی افراد عادی بودند کشته و زخمی شدند.    

روز جمعه، ۲۳ مهرماه، یک حمله انتحاری در مسجد شیعیان شهر قندهار رخ داد که در اثر آن ۴۷ نفر کشته و بیش از ۷۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند. همه کشته‌شدگان و زخمیان از نمازگزاران شیعه قندهار بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفته گذشته نیز در پی یک حمله انتحاری که در جریان نماز جمعه در یک مسجد اهل تشیع در محله سیدآباد استان قندوز رخ داد، دست‌کم ۴۶ تن کشته شدند و ده‌ها فرد دیگر نیز زخمی شدند.

طالبان این دو حمله انتحاری به نمازگزاران شیعه در استان‌های قندوز و قندهار را محکوم کرد و جنایت خواند. اما گروه داعش خراسان با انتشار دو اعلامیه‌‌ جداگانه مسئولیت هر دو حمله را به عهده گرفت و تصویری از جنگجویانش را که این دو حمله انتحاری را انجام داده بودند نیز منتشر کرد.

در بیست سال گذشته چندین حمله خون‌بار به مساجد، تکیه‌خانه‌ها، گردهمایی‌ها، نشست‌ها و حتی راهپیمایی‌های ساکنان اهل تشیع در افغانستان صورت گرفته است. در آن زمان نیز طالبان با انتشار اعلامیه دست داشتن در چنین حملاتی را رد می‌کرد، اما گروه داعش با انتشار اعلامیه مسئولیت این حملات را به عهده می‌گرفت. اکنون با رسیدن طالبان به قدرت در افغانستان چنین حملاتی برای کشتن شیعیان دوباره اتفاق می‌افتد. در چنین شرایطی، بسیاری از شهروندان مسئولیت این حملات را به گردن طالبان می‌اندازند و می‌گویند که جز طالب هیچ گروه جنگی دیگر در افغانستان وجود ندارد که بتواند دست به چنین حملات پیچیده و مرگباری بزند.

خلیل که ساکن کابل است به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «ما شک نداریم؛ طالب دشمن ما بوده و هست. کدام داعش و در کجا؟ بیش از بیست سال است که هزاره‌های افغانستان به شکل هدفمند کشته می‌شوند به نام داعش. داعش که تاکنون هیچ روستایی را در دست ندارد و حتی فیلمی که ده تن از جنگجویان آنان را نشان بدهد منتشر نشده است. طالب داعش، داعش طالب. اگر هزاره‌ها بیدار نشوند و برای نجات جانشان کاری نکنند پس از این هر روز کشته خواهند شد و چه مظلومانه.»

مرتضی نیز طالبان را به کشتار هزاره‌ها متهم می‌کند و می‌گوید: «طالبان این حملات را محکوم کرد و کار داعش خواند و داعش نیز مسئولیت آن را به گردن گرفت. حالا طالبان پاک و هزاره‌دوست بگوید که در مناطق هزاره‌نشین جنگجویان شما چرا هزاره‌ها را لت‌وکوب می‌کنند، می‌کشند و از خانه‌هایشان به زور تفنگ بیرون می‌سازند. خانه‌هایشان را آتش می‌زنند. طالبان تا زمانی که در قدرت باشد و حمایت شود هزاره‌ها را می‌کشد و هر ظلمی که از دستشان ساخته باشد انجام می‌دهند. این برماست که چگونه از حق خود دفاع کنیم تا آنکه ناوقت شود.» 

طالبان از آغاز پیدایش تاکنون متهم به دشمنی با مردم افغانستان به ویژه شیعیان این کشور بوده است. شیعیان افغانستان می‌گویند که طالبان به هر شکلی که بتواند هزاره‌ها را بکشد از اکشتنشان دست بردار نمی‌شود. طالبان در بیست سال گذشته نشان داد که هیچ علاقه‌‌ای برای دوستی با شیعیان ندارد، جز این‌که بکشد و لذت ببرد؛ اتهام‌هایی که طالبان هیچ‌گاه نپذیرفته‌اند.