روزنامه هندی طرفداری اتحاد شمال افغانستان از هند را ثابت کرد

اتحاد شمال نقش نیابت هند را در جنگ (با طالبان) بازی کرده‌ است

AFP

 

اطلاعات منتشر شده توسط روزنامه‌ معروف هندوستان «داهندو» حاکی از آن‌ است ‌که دولت هند همواره نیروهای مخالف گروه طالبان را تجهیز نموده و برای آنان تسلیحات نظامی فراهم کرده ‌است. به نقل از آگاهان امور، این خبر ثابت می‌کند که اتحاد شمال درگیر جنگ‌های نیابتی هند بوده و این در حالی‌است که نه تنها هند بلکه کشورهای دیگری نیز در منطقه طرفدارانی دارند.

طبق گزارش روزنامه‌ی «داهندو» دولت هندوستان طی سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ ضمن تجهیز و تسلیح نظامی احمد شاه مسعود، فرمانده اتحاد شمال، کمک‌های دیگری نیز فراهم کرده است که نقش امرالله صالح، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان در پیوند با دریافت این کمک‌ها برجسته بوده ‌است.

در ادامه‌ این گزارش، از قول دیپلمات پیشین و سفیر آن زمان هندوستان مقیم تاجیکستان «بهرتهـراج موتهو کمار» آمده ‌است که آنان چگونه احمد شاه مسعود، فرمانده اتحاد شمال را کمک کردند.

گفتنی ‌است که فرمانده احمد شاه مسعود (در جریان مقاومت در برابر رژیم طالبان) به وسیله‌ امرالله صالح خواستار ملاقات با سفیر هند در تاجیکستان شد و طی آن دیدار از دولت آن ‌کشور تقاضای کمک و همکاری نمود.

هنگامی‌ که دهلی خواستار شفافیت در مورد منافعی که دولت هند بدست می‌آورد، شد، پاسخ موتهو کمار این بود که آنان با گروهی می‌رزمند که باید ما در برابرشان می‌جنگیدیم. حالا که او (مسعود) با طالبان می‌جنگد، در واقع در مقابل پاکستان در خط نخست نبرد قرار دارد (که در ذات خود به سود ماست).

طبق این گزارش احمد شاه مسعود فهرست اشیای مورد نیاز را تهیه و به دولت هند فرستاد. برای تحقق این تفاهم‌نامه هندوستان کمک‌هایی از قبیل یونیفورم، انواع سلاح، خمپاره، کلاشینکوف‌های به‌دست‌آمده از کشمیر، مواد خوراکی، ادویه و وجه مالی را در اختیار آنان قرار داد. همچنین هند در شمال افغانستان برای مجروحین اتحاد شمال یک بیمارستان با هزینه‌ ۷.۵ میلیون دلار نیز احداث کرد. علاوه برآن برخی از زخمی‌ها، با دریافت ویزای مخصوص برای معالجه به هند اعزام می‌شدند.

با توجه به این گزارش دولت هندوستان هلیکوپتری را نیز به عنوان هدیه به احمد شاه مسعود داده بود.

در پیوند با این یافته‌ها، دکتر رفعت حسین، کارشناس امور بین‌الملل طی گفت‌وگویی با ایندیپندنت اردو گفته‌ است که اظهارات اخیر سفیر پیشین هند، به دولت پاکستان این فرصت را فراهم می‌کند تا به افشاگری موضوعاتی بپردازد، که به دلیل آن مردم افغانستان همواره پاکستان را به‌عنوان دشمن خود شناخته‌اند.

دکتر رفعت افزود که پاکستان متهم به جنگ‌های نیابتی درمنطقه است، اما این گزارش ثابت می‌کند که اتحاد شمال نقش نیابت هند را در جنگ (با طالبان) بازی کرده‌ است و قابل ذکر است که ایران نیز طرفدارانی در منطقه دارد.

از سوی دیگر، عبدالقیوم ژنرال بازنشسته و رئیس کمیسیون امور دفاعی مجلس سنای (پاکستان) به ایندیپندنت اردو گفته‌ است: «هندوستان در دشمنی با پاکستان هیچ حد و مرزی را نمی‌شناسد. آنان با سرمایه‌گذاری‌های گوناگون در افغانستان می‌خواهند حکومت آینده به خواست و اراده‌ ایشان به قدرت برسد».

او ادامه داد که بدون تردید در قضایای مربوط به افغانستان و بلوچستان دولت هند همواره مداخله‌ می‌کند و اکنون از اراده و خواستش (در منطقه) آشکارا پرده برداشته‌ است.

وی همچنان در رابطه با امرالله صالح، وزیر پیشین امور داخله و نامزد معاونیت اول (تیم دولت‌ساز) گفته است: «دولت هند در افغانستان سرمایه‌گذاری‌هایی دارد و می‌خواهد تا فرد مورد نظرش در حکومت آینده حضور پُررنگی داشته باشد؛ اما این موضوع از جمله مسائل داخلی مربوط افغانستان است و تصمیم‌گیری و قضاوت را به دولت افغانستان می‌گذاریم».   

https://www.independenturdu.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentUrdu

بیشتر از دیدگاه