استارلینک به هواپیماهای مسافربری اینترنت وای‌فای می‌دهد

با ماهواره‌های استارلینک می‌توان سرعت اینترنت در دسترس مسافران را تقویت کرد

شرکت‌های هوایی در حال حاضر با خدمات‌دهندگان ماهواره‌ای باند پهن کار می‌کنند - BRUCE BENNETT / AFP

ایلان ماسک قصد دارد با استفاده از شبکه باند پهن ماهواره‌ای خود، به هواپیماهای مسافری اینترنت برساند. مدیر اسپیس‌اکس در توییتر خود نوشت که شرکت او با شرکت‌های هواپیمایی مسافربری ایالات متحده در خصوص فراهم کردن اینترنت وای فای داخل پرواز برای مشتریان این شرکت‌ها گفت‌وگو کرده است و از دنبال‌کنندگان [صفحه توییتر] خود خواست که به شرکت‌های هوایی بگویند که این [پیشنهاد] را بپذیرند و در این پروژه مشارکت کنند.

این کارآفرین در پاسخ به دنبال‌کننده‌ای که در باره امکان [این کار] پرسیده بود، گفت: «بله، ما با شرکت‌های هوایی در باره نصب [اینترنت] استارلینک صحبت می‌کنیم. اگر در شرکت هوایی خود اینترنت می‌خواهید لطفا [این مسئله را] به آن‌ها اطلاع دهید.»

«تاخیر کم ~ اتصال [اینترنتی] نیم گیگابایتی در آسمان!»

[تاخیر، نهفتگی یا لتنسی (Latency) به بیان ساده به مدت‌زمان بین کلیک کاربر روی یک صفحه وب و نمایش صفحه وب توسط مرورگر گفته می‌شود.]

با توجه به این‌که اغلب بسته‌های اینترنت وای فای داخل پرواز پولی‌اند، آقای ماسک اشاره نکرد که این خدمات برای مسافران چقدر هزینه در بر خواهد داشت. استارلینک، شبکه اینترنت اسپیس‌اکس است که با استفاده از هزاران ماهواره کار می‌کند و می‌تواند ارتباطات اینترنتی با سرعت بالا را در هر کجای زمین در اختیار مشتریان بگذارد. اسپیس‌اکس تاکنون ۱.۷۴۰ ماهواره استارلینک را به مدار فرستاده است و خدمات آن در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار مشتری در ۱۴ کشور دارد که با پرداخت ۹۹ دلار در ماه از نسخه آزمایشی بتای آن استفاده می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرکت‌های هوایی در حال حاضر با خدمات‌دهندگان ماهواره‌ای باند پهن کار می‌کنند، اما با ماهواره‌های استارلینک در مدار به مراتب نزدیک‌تر به زمین می‌توان سرعت اینترنت در دسترس مسافران را تقویت کرد.

آقای ماسک اوایل امسال،۲۰۲۱، توییت کرده بود که آزمایش روی بویینگ ۷۲۷ و ایرباس ای۳۲۰ و هواپیمای گلف‌استریم متمرکز شده است «زیرا بیشترین [حجم] خدمات به افراد را این [سه هواپیما] انجام می‌دهند».

جاناتان هوفلر، نائب‌رئیس اسپیس‌اکس، گفته است که این شرکت «گفت‌وگو با چند» شرکت هوایی را در خصوص افزودن اینترنت وای فای استارلینک انجام داده است و [همچنین گفته است که اسپیس‌اکس] یک «محصول هواپیمایی در دست ساخت» داشته است. اسپیس‌اکس در ماه مارس (فروردین)، درخواست خود را برای اخذ مجوز قانونی اتصال ماهواره‌های استارلینک به خودروها، کامیون‌ها، کشتی‌های باری و هواپیما در کمیسیون فدرال ارتباطات ثبت کرد.

برنامه بتای استارلینک در حال حاضر توجه خود را به مناطق روستایی ایالات متحده معطوف کرده است که در آن آنتن و دستگاه روتر ۴۹۹ دلار هزینه در بر دارد و سرعتی بین ۷۰ تا ۱۳۰ مگابیت بر ثانیه ارائه می‌دهد. گشت پلیس بزرگراه کالیفرنیا در ماه ژوئیه، راننده‌ای را که دیش استارلینک روی خودروی تویوتا پریوس خود نصب کرده بود را متوقف کرد. فیس‌بوک گشت پلیس بزرگراه کالیفرنیا نوشت: «بله، در واقع نصب دیش ماهواره روی کاپوت وسیله نقلیه شما غیرقانونی است. [بحث] درباره ایمنی افراد است. این‌ها موضوعات اصلی گشت پلیس بزرگراه است. سفر همگی به‌خیر.»

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی