هشدار آژانس بین‌المللی انرژی در باره کمبود جهانی عرضه انرژی

افزایش تقاضا در سه ماهه گذشته منجر به بزرگ‌ترین برداشت از ذخایر فرآورده‌های نفتی در هشت سال اخیر شد

پیش‌بینی می‌شود تقاضای جهانی نفت در سال آینده به سطح پیش از همه‌گیری باز گردد - Frederic J. BROWN / AFP

آژانس بین‌المللی انرژی (آی‌ای‌اِی) هشدار داده است که انتظار می‌رود انقباض ناگهانی جهانی در بخش انرژی باعث افزایش تقاضای نفت در روز به میزان ۵۰۰ هزار بشکه و کند شدن روند خروج جهان از رکود ناشی از بیماری همه‌گیر کرونا شود.

هم‌زمان با کمبود گسترده انرژی در آسیا و اروپا، قیمت نفت و گاز طبیعی به تازگی به بالاترین حد خود در چند سال اخیر رسیده است و قیمت برق را به بالاترین سطح خود رسانده است.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود در باره نفت می‌گوید: «قیمت بی‌سابقه زغال سنگ و گاز و همچنین خاموشی‌های پی‌درپی باعث می‌شود بخش برق و صنایع نیازمند به مصرف بالای انرژی به نفت روی آورند تا چراغ‌ها را روشن نگه دارند و جریان عملیات خود را حفظ کنند.»

در این گزارش آمده: «قیمت‌های بالای انرژی نیز بر فشارهای تورمی می‌افزاید و در کنار قطع برق، می‌تواند منجر به کاهش فعالیت‌های صنعتی و کند شدن بهبود اقتصادی شود.»

در نتیجه، پیش‌بینی می‌شود تقاضای جهانی نفت در سال آینده به سطح پیش از همه‌گیری باز گردد.

این سازمان با بازنگری پیش‌بینی خود از تقاضای نفت، به برآورد خود برای امسال ۱۷۰ هزار بشکه در روز یا مجموع ۵.۵ میلیون بشکه در سال افزود و همچنین بر برآوردش برای سال ۲۰۲۲ نیز ۲۱۰ هزار بشکه در روز یا در مجموع ۳.۳ میلیون بشکه در سال اضافه کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افزایش تقاضا در سه ماهه گذشته منجر به بزرگ‌ترین برداشت از ذخایر فرآورده‌های نفتی در هشت سال اخیر شد. هم‌زمان سطح ذخایر نفت در کشورهای سازمان توسعه و همکاری اقتصادی به پایین‌ترین سطح خود از اوایل سال ۲۰۱۵ رسیده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: «داده‌های غیرنهایی ماه اوت نشان می‌دهد که تقاضای غیرمنطقی زیادی برای نفت کوره، نفت خام و تقطیرهای میانی (DWC) برای مصرف در نیروگاه‌ها در شماری از کشورها از جمله چین، ژاپن و پاکستان در آسیا، آلمان و فرانسه در اروپا و برزیل وجود دارد.»

در همین حال، آژانس بین‌المللی انرژی تخمین زده است که گروه تولیدکنندگان نفت اوپک پلاس قرار است در سه ماهه چهارم امسال ۷۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از تقاضای برآورد شده نفت خام تولید کند. این بدان معنی است که تقاضا دست‌کم تا پایان سال ۲۰۲۱ از عرضه بیشتر خواهد بود.

این سازمان هشدار داد که ظرفیت تولید مازاد یدکی این گروه به سرعت در حال کاهش است و از ۹ میلیون بشکه در روز در سه ماهه اول سال جاری، ۲۰۲۱، به تنها ۴ میلیون بشکه در روز در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ می‌رسد.

این ظرفیت تولید در تعداد انگشت شماری از کشورهای خاورمیانه متمرکز است و کاهش آن گویای اهمیت نیاز به افزایش سرمایه‌گذاری برای پاسخگویی به تقاضای آینده است.

در این گزارش آمده است: «افزایش هزینه‌ها برای انتقال به انرژی پاک راه را برای پیشرفت فراهم می‌کند، اما این امر باید سریع اتفاق بیفتد، در غیر این صورت بازارهای جهانی انرژی با یک مسیر ناهموار روبه‌رو خواهند شد.»

آژانس بین‌المللی انرژی روز چهارشنبه با انتشار چشم‌انداز سالانه انرژی خود در آستانه کنفرانس کلیدی آب‌وهوایی در بریتانیا در ماه آینده، گفت بهبود اقتصادی از همه‌گیری «ناپایدار» است و بیش از حد وابسته به سوخت‌های فسیلی است.

این سازمان روز چهارشنبه [گذشته] گفت اگر جهان امیدوار است که بتواند به طور موثری با تغییرات آب‌وهوایی مبارزه کند، سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر تا پایان دهه باید سه برابر شود.

© The Independent

بیشتر از جهان