بی‌میلی دختران جوان شهرنشین چینی به ازدواج

متوسط رشد سالانه جمعیت چین در طول ۱۰ سال گذشته کاهش‌یافته است

«نداشتن وقت و انرژی برای ازدواج» دلیل اغلب این دختران برای ازدواج نکردن است -CANVA

یک نظرسنجی جدید نشان داده است که تقریباً نیمی از زنان جوان شهرنشین در چین قصد ازدواج ندارند.

این آمار بر اساس یک نظرسنجی جدید بین جمعیت جوان شهری چین که توسط شاخه‌ای از اتحادیه جوانان کمونیست چین انجام شد، به‌دست‌آمده است. در این نظرسنجی از ۲۹۵۵ جوان مجرد بین ۱۸ تا ۲۶ ساله که در شهرهای چین زندگی می‌کردند، اطلاعات جمع‌آوری شد. مشخص شد که ۴۴ درصد از پاسخ‌دهندگان زن قصد ازدواج نداشتند، درحالی‌که تنها ۲۵ درصد از پاسخ‌دهندگان مرد در این نظرسنجی در این رابطه چنین نظری داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پاسخ به این سؤال که چرا این گروه سنی از جوانان چینی نمی‌خواهند تن به ازدواج بدهند، ۳۴٫۵ درصد از افرادی که موردبررسی قرار گرفتند «نداشتن وقت و انرژی برای ازدواج» را ذکر کردند. در همین حال ۶۰٫۸ درصد از این نسل از جوانان چینی که در نظرسنجی حضور داشته‌اند گفته‌اند که «یافتن شخص مناسب» دشوار است.

شرکت‌کنندگان چندین دلیل دیگر نیز برای ازدواج نکردن ذکر کردند از جمله هزینه‌ی مالی ازدواج و بار اقتصادی بچه‌دار شدن. یک‌سوم پاسخ‌دهندگان نیز گفتند به ازدواج اعتقاد ندارند و درصد مشابهی نیز اظهار کردند که هرگز عاشق نشده‌اند.

نتایج این نظرسنجی نشانه‌ی بدی برای چین است که امسال تلاش کرد سیاست‌های جدیدی را در راستای افزایش نرخ زادوولد وضع کند.

اخیراً گزارش شد در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۱ پس از وضع قانون «خواباندن آتش» که بر اساس آن مقامات محلی موظف بودند یک ماه منتظر بمانند تا طلاق زوجین را ثبت کنند، آمار طلاق ۷۰ درصد کاهش یافت. این قانون در راستای افزایش نرخ تولد در چین با جلوگیری از طلاق‌های ناگهانی و از سر عصبانیت اجرا شد.

چین همچنین با لغو قانون ممنوعیت داشتن بیش از دو فرزند برای هر زوج، سیاست جدید سه فرزندی را اجرا کرد. لغو سیاست سقف داشتن دو فرزند دومین تغییر چشمگیر در دستورالعمل‌های کنترل جمعیت چین ظرف پنج سال گذشته بود.

 در سال ۲۰۱۶ نیز دولت چین سیاست تک‌فرزندی خود را که در سال ۱۹۷۹ برای سرکوب رشد جمعیت این کشور اجرا شد، تغییر داده بود.

این تغییر چشمگیر در سیاست جمعیتی چین در سال جاری پس از رخ داد که مشخص شد متوسط رشد سالانه جمعیت چین در طول ۱۰ سال گذشته به ۰٫۵۳ درصد کاهش‌یافته است.

بااین‌حال بسیاری از جوانان چینی معتقدند که بعید است سیاست سه فرزندی تأثیر موردنظر دولت چین را داشته باشد. آن‌ها می‌گویند که هزینه‌ی بالای تربیت فرزندان همراه با شیوه زندگی سریع "۹-۹-۶" چیزی است که آن‌ها را از تشکیل خانواده خودشان بازمی‌دارد. این اصطلاح برای اشاره به قوانین کاری ۱۲ ساعت در روز از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب، شش روز در هفته استفاده می‌شود.

کل جمعیت چین همچنان در عدد ۱٫۴۱ میلیارد نفر ثابت مانده و رویترز گزارش داد که این کشور در رسیدن به هدفی که در سال ۲۰۱۶ برای رسیدن به ۱٫۴۲ میلیارد نفر تا سال ۲۰۲۰ تعیین کرده بود، ناکام مانده است.

بیشتر از زندگی