اعلام عزای عمومی در لبنان

در تیراندازی‌های روز پنجشنبه، دست کم هفت نفر کشته و ۳۲ نفر زخمی شدند

یک روز پس از تیراندازی به تظاهرات طرفداران حزب‌الله و جنبش امل در بیروت پایتخت لبنان که به کشته شدن هفت تن و زخمی شدن دست کم ۳۲ نفر انجامید، دولت لبنان امروز جمعه، ۲۳ مهر، در این کشور اعلام عزای عمومی کرد.

تظاهرات دیروز پنجشنبه، در اعتراض به حکم دادگاهی در لبنان برگزار شده بود که به طارق بیطار، قاضی مسئول رسیدگی به پرونده انفجار مهیب بندر بیروت اجازه داده به کار خود ادامه دهد.

حزب‌الله قاضی بیطار را متهم به سیاسی‌کاری کرده و گفته است که آمریکا در جریان رسیدگی به این پرونده مداخله کرده است.

با این همه، خانواده‌های قربانیان انفجار بندر بیروت خواهان ادامه کار طارق بیطار شده‌اند و از مقامات و گروه‌های سیاسی خواسته‌اند که از مداخله در کار قوه قضاییه خودداری کنند.

در پی تیراندازی به تظاهرات طرفداران حزب‌الله لبنان و جنبش امل، این دو سازمان با انتشار بیانیه مشترکی اعلام کردند: «هدف حمله گروه‌های مسلح و سازمان یافته به تظاهرات در طیونه، کشاندن کشور به یک فتنه عمدی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حزب‌الله و امل، گروه مسیحی موسوم به «نیروهای لبنان» را مسئول تیراندازی و حمله به طرفداران خود دانسته‌اند.

با این همه سمیر جعجع، رهبر «نیروهای لبنان» دیروز با محکوم کردن تیراندازی به تظاهرکنندگان گفت دلیل اصلی خشونت، دسترسی گسترده به اسلحه در لبنان است.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این تیراندازی را به عهده نگرفته است. در پی این تیراندازی، نیروهای ارتش در منطقه طیونه بیروت مستقر شدند، اما همزمان ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد طرفداران حزب‌الله مسلح به انوع مسلسل و آرپی جی ۷  در حال شلیک به اهداف نامشخص در خیابان‌های بیروت هستند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز روز جمعه، ۲۳ مهر، اسرائیل را به دست داشتن در حمله روز گذشته متهم کرد و گفت تهران با دقت و از نزدیک تحولات لبنان را زیر نظر دارد.

آمریکا و فرانسه، دیروز ضمن محکوم کردن خشونت‌ها و همدردی با مردم لبنان تاکید کردند که قوه قضاییه این کشور باید بتواند به طور بی‌طرفانه و مستقل در باره انفجار مهیب بندر بیروت در تابستان سال گذشته رسیدگی کند.

بیشتر از