انفجار در مسجد امام بارگاه در قندهار ده‌ها کشته به جا گذاشت

این دومین حمله مرگبار به مساجد شیعیان در افغانستان در عرض یک هفته گذشته است

انفجاری در مسجد اهل تشیع در شهر قندهار، بار دیگر نمازگزاران را به خاک و خون افکند . این بار مسجد امام بارگاه در ناحیه اول شهر قندهار هدف انفجار تروریست‌ها قرار گرفت.

حادثه زمانی رخ داد که نمازگزاران در این مسجد در حال ادای نماز جمعه بودند. تصاویر منتشر شده از این حادثه در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که ده‌ها جسد در داخل مسجد بر روی زمین افتاده و مردم در حال انتقال جسدها به بیرون از مسجد هستند. فریاد «کمک و نجاتم بدهید!» نیز از تعدادی از زخمیان حادثه به گوش می‌رسد.

در بیرون از مسجد نیز تعدادی از زخمی‌ها بر روی زمین افتاده‌اند و منتظرند کسی آنان را منتقل کند. 

پس از وقوع انفجار، طالبان محل حادثه را به روی خودروها و مردم مسدود کردند و آمبولانس‌ها و ماشین‌های آتش‌نشانی به محل حادثه رسیدند. با این حال، تعداد زیادی از مردم در حال انتقال اجساد به بیمارستان‌ها، در محل حادثه حضور دارند. 

مقام های محلی و گروه طالبان تا کنون هیچ‌گونه اظهارنظری در مورد حادثه نکرده‌اند. اما شاهدان در منطقه می‌گویند که بیش از سی جسد را به بیمارستان‌ها انتقال داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هنوز کسی مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است، اما انفجار هفته گذشته که در شهر قندوز و در مسجد اهل تشیع رخ داد، به گروه داعش نسبت داده شد و این گروه نیز مسئولیت آن را بر دوش گرفت. 

حمله به اماکن مذهبی در گذشته نیز توسط داعش و طالبان صورت می‌گرفت، اما حمله هفته گذشته به مسجد اهل تشیع در شهر قندوز یکی از خونین‌ترین حمله‌های انتحاری داعش علیه مردم عادی بوده است.

در آن حمله تروریستی در حدود ۱۵۰ تن کشته و نزدیک به ۳۰۰ تن زخمی شدند. 

به نظر می‌رسد این حمله نیز مانند حمله قندوز خونین و پر تلفات باشد. 

شهر قندهار با اینکه یک منطقه پشتون‌نشین است، ولی از صدها سال پیش به این سو، یک اقلیت شیعه در این شهر زندگی کرده است. گفته می‌شود این گروه بازمانده لشکریان نادر شاه افشار است که در افغانستان به قزل‌باش معروف هستند.