توصیه دوز سوم مدرنا برای افراد بالای ۶۵ سال

دوز تقویتی واکسن مدرنا نصف دوز اصلی خواهد بود

در سپتامبر، توصیه مشابهی برای واکسن فایزر‌ـ‌ بیونتک ارائه شدـ Octavio Jones/AFP

یک گروه مشاور مستقل سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا به اتفاق آرا توصیه کرده است که افراد بالای ۶۵ سال یا کسانی که در معرض خطر جدی بیماری‌ حاد قرار دارند بهتر است دوز تقویتی واکسن کووید‌ـ۱۹ مدرنا را بزنند.

در سپتامبر، توصیه مشابهی برای واکسن فایزر‌ـ‌ بیونتک ارائه شد و در حال حاضر، تزریق دوزهای تقویتی در حال انجام است.

سازمان غذا و دارو (FDA) اکنون این توصیه را بررسی خواهد کرد؛ با اینکه رعایت این توصیه الزامی نیست اما معمولا رعایت می‌شود.

انتظار می‌رود مقام‌ها در چند روز آینده به نتیجه برسند که آیا برنامه واکسن تقویتی مدرنا را برای کسانی که دست‌کم شش ماه پیش واکسن زده‌اند اجرا کنند یا نه.

تقریبا ۷۰ میلیون آمریکایی هر دو نوبت واکسن مدرنا را زده‌اند. دوز تقویتی نصف دوز اصلی خواهد بود.

از کمیته مشاور واکسن و محصولات مرتبط زیست‌شناختی درخواست شده است که رای دهد آیا داده‌های موجود تزریق ۵۰ میکروگرم دوز تقویتی به سه گروهی که با خطر جدی مواجه‌اند را تایید می‌کند یا نه- گروه سنی بالای ۶۵ سال، افراد بین ۱۸ تا ۶۴ سالی که در معرض خطر جدی ابتلا به کووید‌ـ۱۹ حاد قرار دارند و بزرگسالانی که مواجهه مکرر سازمانی یا شغلی‌شان با کووید مانند کادر پزشکی، آن‌ها را در معرض خطر بالای ابتلا به ویروس و ایجاد عوارض جدی قرار می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قرار است یک کمیته مشاور مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها که توصیه‌هایی مانند چگونگی به‌کارگیری واکسن‌ها را ارائه می‌دهد روز چهارشنبه جلسه‌ای برگزار کند.

وقتی فایزر موضوع تزریق واکسن تقویتی به افراد را پیش کشید، این شرکت داروسازی‌ اعلام کرد که به نظر می‌رسد اثربخشی این واکسن به‌مرور زمان کاهش می‌یابد. یافته‌های تحقیق مرکز کنترل و پیشگیری  از بیماری‌ها (CDC) این ادعا را تایید کرد که اثربخشی واکسن در جلوگیری از بستری بیماران پس از چهار ماه،  از ۹۱ درصد به ۷۷ درصد کاهش یافته است.

با این حال، اثربخشی مدرنا بیشتر بوده است. از این رو، شرکت مدرنا بحث دوز تقویتی‌ را بر مبنای قدرت واکسن در پیشگیری از ابتلا و کاهش علائم در موارد خفیف تا متوسط مطرح کرد.

بر اساس تحقیق مدرنا، پنج ماه بعد از دوز دوم، واکسن همچنان بسیار موثر است و ۹۳ درصد در پیشگیری از هرگونه بیماری‌ و ۹۸ درصد در پیشگیری از بروز نوع حاد بیماری‌ کارایی دارد.

در کارآزمایی تحقیق، یک نیم‌دوز پادتن‌هایی را که بعد از شش تا هشت ماه پس از تزریق دوز دوم کاهش یافته بودند، برگرداند.

علاوه بر این، پیش از صدور مجوز استفاده اضطراری، دریافت‌کنندگان واکسن در کارآزمایی بالینی سال ۲۰۲۰، تقریبا یک سال پس از دریافت دوز دوم، افزایش موارد ابتلای مجدد را نشان دادند که این میزان بیشتر از کسانی بود که در کارآزمایی، دارونما دریافت کرده بودند و بنابراین، زمان کوتاه‌تری از واکسیناسیونشان می‌گذشت.

جانسون اند جانسون از سازمان غذا و دارو (FDA) خواسته است اجازه تزریق دوز تقویتی‌ را به کسانی که واکسن این شرکت را زده‌اند، بدهد و همین گروه مذکور روز جمعه در این مورد رای خواهد داد.

آن‌ها همچنین این موضوع را بررسی خواهند کرد که آیا بهتر است دریافت‌کنندگان یک دوز واکسن جانسون اند جانسون واکسن‌های فایزر یا مدرنا را دریافت کنند یا نه، اما فعلا در این مورد رایی صادر نخواهد شد.

© The Independent