نگرانی از بی‌ثباتی در افغانستان، محور گفت‌وگوها از پاریس تا مسکو

رئیس‌جمهور تاجیکستان در دیدار با مکرون گفت که بی‌ثباتی در افغانستان امنیت منطقه را به خطر می‌اندازد

امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان، و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، روز چهارشنبه، پس از دیدار و گفت‌وگو در کاخ الیزه پاریس، به رسانه‌ها گفتند که در مورد امنیت آسیای میانه، بحران اخیر در افغانستان و همکاری دو کشور در زمینه‌ها‌ی مختلف از جمله امنیت و تجارت تعهدی مشترک دارند.

بر اساس خبرنامه‌ای که در وب‌سایت رسمی رئیس‌جمهور تاجیکستان منتشر شده، در ملاقات رحمان و مکرون، بر همکاری مشترک در زمینه‌ تهدیدهای ناشی از بحران اخیر در افغانستان به طور ویژه‌ تاکید شده است.

رحمان در ملاقات با مکرون گفته است که ثبات در افغانستان، امنیت کل منطقه و به خصوص آسیای میانه را تضمین می‌کند و برعکس، بی‌ثباتی در آن کشور امنیت منطقه را به خطر می‌اندازد.

امانوئل مکرون در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار داشت: «فرانسه و تاجیکستان درباره تهدیدهای ناشی از بحران اخیر در افغانستان دغدغه‌های مشترکی دارند.» او اطمینان داد که فرانسه به منظور رفع تهدیدها و نگرانی‌های تاجیکستان در کنار این کشور می‌ایستد و در مورد اینکه فرانسه در این خصوص چه اقدام‌هایی می‌تواند انجام دهد، با امامعلی رحمان صحبت خواهد کرد.

امامعلی رحمان در این سفر، فرانسه را شریک قابل اعتماد تاجیکستان در اروپا توصیف کرده و گفته است که همکاری در زمینه‌های امنیتی، اقتصادی، تکنولوژی و آموزشی به تقویت روابط دو کشور منجر می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرانسه و تاجیکستان از جمله کشورهایی‌اند که مقام‌هایشان در دو ماه اخیر هیچ ملاقاتی با طالبان نداشته‌اند. رهبران سیاسی این دو کشور برخلاف برخی از کشورها از جمله ازبکستان، قطر، پاکستان، جمهوری اسلامی ایران و چین، در قبال طالبان موضع‌گیری‌های سختی دارند. امامعلی رحمان که به بنیادگرایی اسلامی و جریان‌های افراطی رویکردی سختگیرانه دارد، نگران است که بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، به تقویت گروه‌های اسلام‌گرا در داخل خاک تاجیکستان منجر شود.

او پس از اعلام کابینه طالبان در افغانستان، بارها شکل‌گیری یک دولت فراگیر در آن کشور را خواستار شد و از  حضور نداشتن نمایندگان همه اقوام در کابینه طالبان انتقاد کرد. تاجیکستان همچنین به سران جبهه مقاومت ملی افغانستان پناه داده است و جریان‌های سیاسی این کشور از جبهه مقاومت ملی که علیه طالبان می‌جنگد، حمایت کرده‌اند.

تحرکات اعضای جماعت انصار‎الله و گردان‌های انتحاری طالبان در مرزهای تاجیکستان نگرانی‌ عمیق مقام‌های این کشور را در پی داشته است.

روز پنجشنبه، رادیو تاجیکی «صدای خراسان» گزارش داد که سید مومن یتم‌اُف، رئیس کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان، در هفدهمین اجلاس سران سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی کشورهای عضو جامعه همسو در مسکو گفته است که تروریست‌ها تلاش می‌کنند منطقه را بی‌ثبات کنند. به گفته سید مومن یتم‌اُف، بحران اخیر در افغانستان، نه تنها امنیت تاجیکستان را به خطر انداخته است، بلکه همه کشورهای مشترک‌المنافع را تهدید می‌کند. این مقام امنیتی تاجیکستان افزوده است که بیشترین تهدید متوجه نواحی مسلمان‌نشین در کشورهای آسیای میانه است و باید به‌صورت مشترک برای رفع این تهدیدها تلاش شود.

هفدهین نشست سران سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی کشورهای جامعه همسو با حضور مقام‌های امنیتی تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان، بلاروس، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان، قرقیزستان و روسیه در مسکو برگزار شده است. در این نشست، درباره تهدیدهای ناشی از بحران اخیر در افغانستان و مبارزه مشترک برای حفاظت از مرزهای آسیای میانه صحبت می‌شود.

در روز چهارشنبه، نخستین روز این نشست، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، که به‌صورت ویدیویی با شرکت‌کنندگان این نشست صحبت می‌کرد، ضمن ابراز نگرانی از تهدیدهای ناشی از فعالیت گروه‌های تروریستی در مرزهای آسیای میانه گفت: «تروریست‌های افراطی از سوریه و عراق به افغانستان وارد می‌شوند.»

هرچند آقای پوتین از گروهی نام نبرد، اما پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، این نگرانی در میان کشورهای منطقه افزایش یافته است که ممکن است بار دیگر طالبان از تروریست‌های بین‌المللی در افغانستان میزبانی کند.