معلمان معترض در بیش از ۳۰ شهر ایران به خیابان آمدند

ادعای مجلس: مشکلات معلمان برای همیشه از بین می‌رود

در پی فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، معلمان شاغل و بازنشسته روز پنجشنبه ۲۲ مهر، در بیش از ۳۰ شهر ایران تجمع اعتراضی برگزار کردند. فرهنگیان ایران به «اجرا نشدن رتبه‌بندی به‌صورت کامل» و «اجرا نشدن همسان‌سازی بازنشستگان» معترض‌اند. تجمع‌های سراسری معلمان در شهرهای گوناگون پیش از این نیز در آستانه سال تحصیلی جدید، برگزار شده بود.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان در فراخوانی جدید از معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته دعوت کرده است تا در اعتراض به کامل اجرا نشدن طرح رتبه‌بندی، روز پنجشنبه ۲۲ مهر، مقابل ساختمان‌ ادارات آموزش‌و‌پرورش شهرهای محل سکونتشان تجمع اعتراضی برگزار کنند. به دنبال این فراخوان، در استان‌های کردستان، ایلام، بوشهر، خوزستان، کرمان، زنجان، همدان، اصفهان، اردبیل، کرمانشاه، فارس، مازندران و مرکزی تجمع‌های اعتراضی برگزار شد.

در تهران نیز بر اساس اعلام قبلی شورای تشکل‌های صنفی معلمان، معترضان مقابل سازمان برنامه‌وبودجه تجمع کردند. به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، فرهنگیان حاضر در این تجمع شعارهایی از قبیل «نه سازش نه تسلیم، همسان‌سازی بی‌‌خواهش»، «دزدی‌های نجومی، فلاکت عمومی» و «معلم بیدار است، از تبعیض بیزار است» سر دادند.

تصاویری که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، نشان می‌دهد که تجمع فرهنگیان با حضور گسترده نیروهای انتظامی و امنیتی برگزار شده است.

مهم‌ترین مطالبه معلمان شاغل و بازنشسته اجرای طرح رتبه‌بندی به‌صورت کامل و اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان است. در صورت اجرای این طرح، حقوق معلمان تا ۸۰ درصد حقوق اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها افزایش می‌یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش، پیش‌تر اعلام کرده بود که این طرح از دغدغه‌های مهم دولت و در حال حاضر در دستور کار است اما معلمان تصویب و اجرای کامل آن را خواستارند.

هیئت‌ دولت این لایحه را در زمستان ۱۳۹۹ به مجلس فرستاد و پس از ماه‌ها بلاتکلیفی، در هفته‌های گذشته در دستور کار کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قرار گرفت. با وجود اینکه قالیباف به فرهنگیان قول داده بود که این لایحه تصویب و به قانون تبدیل می‌شود، برخی نمایندگان در جریان بررسی جزئیات آن اعلام کردند که منابع مالی موردنیاز برای اجرای این طرح وجود ندارد. همچنین در برخی مواد این لایحه، از جمله ماده ۷، نیز تغییرهایی ایجاد شد. بر اساس تغییرهای فعلی، معلمان دارای مدرک لیسانس و زیر لیسانس با مربی آموزشیار و مربی دانشگاه و معلمان دارای مدرک فوق‌لیسانس و بالاتر با مربی همتراز می‌شوند.

در این ماده به سابقه فرد اشاره‌ای نشده است؛ حال آنکه فرهنگیان تاکید کرده‌اند بر اساس این قانون، یک معلم با چندین سال سابقه تدریس با یک عضو هیئت‌ علمی که تازه کار خود را شروع کرده‌ است، همتراز می‌شود و این موضوع انگیزه فرهنگیان را کاهش می‌دهد. از این رو، معلمان معترض اجرای کامل طرح رتبه‌بندی را  بر اساس متنی که پیش‌تر در هیئت‌ دولت مصوب شد، خواستارند.

با این حال، مجلس شورای اسلامی در حال تصویب لایحه رتبه‌بندی با تغییرهای اعمال‌شده است. روز چهارشنبه ۲۱ مهر، علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در جلسه علنی، طرح رتبه‌بندی فرهنگیان را یکی از افتخارهای مجلس یازدهم دانست و گفت: «۹۴ درصد نمایندگان به تصویب این طرح رای دادند و قانون شد و روز یکشنبه برای اولویت آن رای‌گیری می‌شود.» او مدعی شد: «این قانون بسیار همه‌جانبه است و برای همیشه مشکل معیشت معلمان را برطرف خواهد کرد.»