رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس: برای تصویب طرح صیانت مصمم هستیم

مرتضی آقا تهرانی حفظ نظام جمهوری اسلامی را ضرورت دانست

مرتضی آقا تهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس - ساعد نیوز

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «در حال حاضر در مباحث فرهنگی، اخلاقی، اقتصادی و اجتماعی عموماً فرهنگ غربی بر کشور حاکم است» اظهار داشت نقدها و هجمه‌های زیادی به اجرای طرح صیانت از فضای مجازی وارد می‌شود، اما معتقدیم اجرای این طرح برای ساماندهی فضای مجازی ضرورت دارد و برای تصویب آن مصمم هستیم، قطعاً انجام هر کاری نقدهایی را در پی دارد و این موضوع طبیعی است.

به گزارش ایرنا، مرتضی آقا تهرانی که در شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری صحبت می‌کرد، با اشاره به اینکه اجرای طرح صیانت از فضای مجازی مشمول اصل ۸۵ مجلس شورای اسلامی شده است و برای تدوین این طرح ۷۰۰۰ ساعت زمان صرف شده است، افزود: «مقام معظم رهبری بارها با واژه‌هایی مانند تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی، نفوذ فرهنگی و ... نسبت به آسیب‌های فرهنگی کشور هشدار داده‌اند.»

او در ادامه با اشاره به اینکه «فرهنگ غربی هیچ‌گونه سازگاری با فرهنگ دینی کشورمان ندارند»، نسبت به کمبود بودجه حوزه‌های علمیه انتقاد کرد و حمایت از آن را در راستای حفظ نظام جمهوری اسلامی دانست.

پیش‌تر، ابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی فضای مجازی، با تاکید بر ضرورت ایجاد تحول در مأموریت‌های این شورا، جبران «عقب‌ماندگی‌ها» در این حوزه را خواستار شد و به مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دستور داده است که تکمیل شبکه ملی اطلاعات را با جدیت پیگیری کنند.

شبکه ملی اطلاعات یا اینترنت ملی پروژه‌ای است که نخستین بار در سال ۱۳۸۴ و در دولت محمود احمدی‌نژاد مطرح شد و پس از آن در سال ۱۳۸۹ در قانون پنجم توسعه جای گرفت. با اجرای این طرح، داده‌ها روی سرورهای داخلی قرار می‌گیرند و امکان مسیریابی آنان در خارج از کشور وجود ندارد. ناظران تاکید کرده‌اند که جمهوری اسلامی ایران با اجرای طرح اینترنت ملی در جهت قطع ارتباط کاربران ایرانی با شبکه جهانی گام برمی‌دارد. بر اساس گزارش‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، این طرح تا سال ۱۳۹۸ حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان هزینه در پی داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی ایران در جریان اعتراض‌های آبان ۱۳۹۸ با قطع دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت، ثابت کرد طرح‌هایی مثل اینترنت ملی را باهدف سرکوب و سانسور در دستور کار قرار داده است تا از این طریق بر شرایط کنترل بیشتری داشته باشد. طرح محدودسازی فضای مجازی با عنوان «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» نیز باهدف حکمرانی در فضای مجازی آماده شد.

طرح محدودسازی فضای مجازی، معروف به «طرح صیانت» هم‌اکنون در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است و در صورت تصویب در این کمیسیون، بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی، مستقیم به شورای نگهبان می‌رود.

در صورت اجرای این طرح، هزاران شغل و کسب‌وکار خانگی و آنلاین از بین خواهند رفت. با این حال، مرتضی آقا تهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، گفته است که اگر ۱۰۰ میلیارد «پیج» هم در مخالفت با این طرح ساخته شود، آن‌ها کار خودشان را خواهند کرد.

با اجرای طرح صیانت، نرم‌افزارهای محبوبی مثل اینستاگرام فیلتر و پهنای باند محدود می‌شود. پیش‌تر رضا الفت، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه و انجمن کسب‌وکارهای مجازی، به روزنامه همشهری گفته بود که با اجرای طرح صیانت، ۳۰۰ هزار تا یک میلیون شغل آنلاین در اینستاگرام متضرر خواهند شد.