حمله هوایی اسرائیل به مواضع نیروهای مورد حمایت ایران در استان حمص سوریه

در این حمله یک سرباز سوری و سه شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی کشته و هفت تن دیگر زخمی شدند

آتش‌سوزی در خاک سوریه پس از حمله هوایی اسرائیل (تصویر آرشیوی) - JALAA MAREY / AFP

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، در حمله هوایی اسرائیل به چند هدف نظامی مرتبط با جمهوری اسلامی ایران در استان حمص واقع‌در مرکز سوریه، یک سرباز سوری و سه نیروی مورد حمایت جمهوری اسلامی کشته شدند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه، سازمان ناظر بر درگیری‌ها و تحولات نظامی در سوریه، روز پنج‌شنبه، ۲۲ مهرماه، گزارش داد حمله هوایی اسرائیل به مواضع و پایگاه‌های شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در حومه شرقی شهر حمص که پیش از نیمه‌شب گذشته رخ داد، چهار کشته برجای گذاشته است. به گفته منابع خبری این سازمان، از میان کشته‌شدگان،  یک نفر سوری و از نیروهای ارتش بشار اسد بوده است، اما هنوز مشخص نیست سه تن دیگر، شهروندان غیرسوری وفادار به جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند یا سوری‌هایی که زیر نظر شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران فعالیت می‌کردند.

براساس این گزارش، در حمله چهارشنبه‌شب، مواضع و پایگاه‌های شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران، ازجمله یک مرکز آموزشی و یک برج ارتباطی در چند کیلومتری غرب پالمیرا و شرق پایگاه هوایی «تی‌فور»(T4) هدف قرار گرفته و هفت نفر ازجمله سه سرباز سوری نیز زخمی شده‌اند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساعتی پیش از انتشار این گزارش، خبرگزاری رسمی سوریه، سانا، به نقل از یک منبع نظامی، خبر داده بود که حمله‌ به نزدیکی شهر پالمیرا در استان حمص سوریه، یک کشته و سه زخمی برجای گذاشته است. این منبع نظامی به سانا گفته بود: «حوالی ساعت ۲۳ و ۳۴ دقیقه دشمن اسرائیلی در یک حمله هوایی در منطقه پالمیرا، یک برج مخابراتی و چند موضع مجاور آن را هدف قرار داد.»

پایگاه هوایی «تی‌فور» سوریه هفته گذشته نیز مورد حمله موشکی اسرائیل قرار گرفته بود. دیده‌بان حقوق بشر سوریه پس از آن حمله نیز از کشته شدن دو نیروی شبه‌نظامی خارجی مورد حمایت حمهوری اسلامی ایران خبر داد، اما خبرگزاری سانا تنها اعلام کرد که شش سرباز سوری زخمی شده و برخی تجهیزات نظامی آسیب دیده‌اند.

از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱، اسرائیل به‌طور مداوم حملاتی هوایی را در داخل سوریه انجام داده که هدف اغلب آن‌ها نیروهای دولتی سوریه و همچنین نیروهای ایرانی یا شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی، ازجمله نیروهای حزب‌الله لبنان بوده‌اند.

حملات اسرائیل به اهداف مرتبط با ایران و نیروهای مورد حمایت جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر تشدید شده است و مقام‌های آن کشور اعلام کرده‌اند که به حمله‌ علیه مواضع شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی و پایگاه‌های سپاه پاسداران در سوریه تا زمان خروج آن‌ها از خاک این کشور ادامه خواهند داد.