آیا رُزها دوباره خوشبو می‌شوند؟

بسیاری از پرورش‌دهندگان گل رز در تلاشند تا رایحه خوشبو را به رزها بازگردانند

گل های رز دیگر بوی مشهور خود را ندارند-CANVA

گل رُز تنها نگاه ما را به خود جلب نمی‌کند بلکه دماغ ما را هم به سوی خود می‌کشد. برای قرن‌ها مردم وقتی شکوفه گل رُز را می‌دیدند بینی خود را در آن فروکرده و به امید به مشام کشیدن عطری شیرین آن را بو می‌کردند. این روزها اما خبری از آن رایحه جادویی نیست.

متأسفانه تنها هرازگاهی تلاش‌های ما برای بو کردن گل رز با شمیمی خوش پاداش داده می‌شود. نه عطری، نه بویی، هیچ!

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 این جمله‌ی شکسپیر که «گل رز با هر نام دیگری باز هم عطری چنین شیرین دارد» در این عصر رزهای بی‌بو، صدق نمی‌کند. آن‌همه شعر و ترانه هم که برای بوی خوش این گل سروده‌اند کم‌کم بی‌معنی خواهد شد.

چرا وقتی برای صدها سال گل‌های رز معطر بوده‌اند، امروزه آن‌ها یا بویی ندارند و یا عطری بسیار مختصر دارند؟ پاسخ کوتاه است: «مقاومت در برابر بیماری».

رزهای امروزی به‌شدت بر مقاومت برابر بیماری متمرکز شده‌اند که این اتفاق خوبی است؛ پرورش آن‌ها آسان‌تر است، از مواد شیمیایی کمتری استفاده می‌کنند و در کل مفیدتر هستند. مشکل این است که ژن موجود در گل رز که دارای مقاومت در برابر بیماری است به‌راحتی قابل سازگاری با ژن خوشبو‌کننده نیست.

با افزایش تمرکز بر مقاومت در برابر بیماری‌ها در ۱۵ سال گذشته متأسفانه بوی خوش رز مجبور شده که در درجه دوم اهمیت قرار بگیرد. به‌تازگی در هلند و همچنین ونکوور گل‌های رزی با مقاومت عالی در برابر بیماری‌ها پرورش داده‌شده که معطر نیز هستند؛ اما تا زمانی که به گل‌فروشی‌های محله شما برسند زمان زیادی مانده است.

بسیاری از پرورش‌دهندگان گل رز در تلاش‌اند تا رایحه شیرین را به رزها بازگردانند. با در نظر گرفتن اینکه ۱۰ سال طول می‌کشد تا یک رز جدید به بازار عرضه شود، مدتی طول خواهد کشید تا این گل‌های رز معطر و مقاوم برابر بیماری به باغ شما راه پیدا کنند؛ اما شما هم سرانجام قادر خواهید بود بینی خود را در بعضی از رزها فرو کنید و بار دیگر با رایحه‌ای که انتظارش داشتید مواجه شوید. شکسپیر هم مجبور نخواهد بود جملاتش را تغییر دهد!

بیشتر از زندگی