خالق شعار «فقط انجامش بده» نایکی درگذشت

«خیلی‌ها می‌گویند دلیل موفقیت نایکی این است که موسسه تبلیغاتی بسیار خوبی داریم» 

در سال ۱۹۸۲ شرکت نایکی فقط یک شرکت کفش نوپا بود -  JUSTIN SULLIVAN / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

خالق شعار مشهور «فقط انجامش بده» (Just Do It) شرکت نایکی در سن ۸۲ سالگی درگذشت.

دیوید کندی، یکی از بنیان‌گذاران «ویدن+کندی» (Wieden+Kennedy) مستقر در پورتلند، با همکاری شریکش، دن وِیدن، این شعار را ابداع کرد تا در اولین کارزار بزرگ تبلیغات تلویزیونی نایکی در سال ۱۹۸۸ پخش شود.

آقای ویدن در سال ۲۰۰۹ در فیلم مستند تبلیغاتی «هنر و تقلید« (Art & Copy) اعتراف کرد که ایده آن‌ها از آخرین کلمات قاتلی به نام گری گیلمور که قبل از اعدام به افراد جوخه آتش گفت «بیاید انجامش دهیم» (Let’s do it) الهام گرفته شده است.

این آژانس تبلیغاتی در سال ۱۹۸۲ گشایش یافت و به هشت شعبه در پورتلند، نیویورک، آمستردام، توکیو، لندن ، شانگهای، دهلی و سائوپائولو رسید و در حال حاضر هزار و ۴۰۰ کارمند دارد.

تام بلِسینگتون، مدیر «ویدن+کندی»، آقای کندی را «متواضع‌ترین» خواند و گفت او «استعداد مطلق و بدون هیچ خودخواهی» بود.

آقای بلسینگتون در مصاحبه با فوربس گفت: «این موسسه جلوه‌ای از تواضع واقعی، فروتنی و منش انسانی این دو نفر است. اهل خودنمایی نبودند و فکر می‌کنم این یکی از دلایلی بود که باعث می‌شد به دوری از خیابان مدیسون و برادوی افتخار کنند.»

دیوید کندی، ۳۱ مه ۱۹۳۹ - ۱۰ اکتبر ۲۰۲۱ میراث و خاطره‌ات همیشه در قلب و کار ما زنده خواهد ماند.

ویدن+کندی(wiedenKeneddy@)  ۱۲ اکتبر ۲۰۲۱

آقای کندی در سال ۱۹۹۵ در سن ۵۴ سالگی و زودتر از موعد بازنشسته شد، اما تا زمان مرگ به کار پاره‌وقت در کارزارهای تبلیغاتی ادامه داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آخرین کار تبلیغاتی او برای صندوق دانشکده سرخ‌پوستان آمریکا روز دوشنبه به مناسبت روز بومیان در نیویورک تایمز منتشر شد.

اولین مشتری آن‌ها در سال ۱۹۸۲ شرکت نایکی مستقر در اورگان بود که آن زمان فقط یک شرکت کفش نوپا بود و پس از آن به سرعت با فیل نایت، یکی از بنیان‌گذاران نایکی، ارتباط برقرار کردند.

آقای نایت در سال ۱۹۹۲ در مصاحبه با هاروارد بیزنس ریویو گفت: «خیلی‌ها می‌گویند دلیل موفقیت نایکی این است که موسسه تبلیغاتی بسیار خوبی داریم.» 
«اما واقعا خنده‌دار نیست که ۲۰ سال از فعالیت این موسسه می‌گذشت و هیچ کس در مورد آن چیزی نشنیده بود؟ فقط بحث خلاق بودن آن‌ها نیست. دلیل موفقیت همکاری ویدن و کندی با نایکی این است که آن‌ها وقت می‌گذارند و کار را با حوصله انجام می‌دهند. آن‌ها برای شناخت محصول، اینکه چه پیامی دارد، هدفش چیست، شناخت و درک آنچه ورزشکاران می‌خواهند، و درک احساسات آن‌ها ساعت‌های زیادی را صرف می‌کنند.»

آقای کندی در سال ۱۹۸۵ برای اسکوتر هوندا هم یک آگهی تلویزیونی به سبک مستند ساخت که لو رید، خواننده، در بخش نیویورک آن و در حال اجرای آهنگ «قدمی در سمت خطر» حضور داشت.

علت مرگ وی هنوز اعلام نشده است.

© The Independent

بیشتر از جهان