اسرائیل به خروج مخفیانه ۱۶۷شهروند افغانستان کمک کرده است

اسرائیل به طور مخفیانه برخی از جمله قضات، روزنامه‌نگاران، افسران اجرای قانون و دانشمندان افغانستان را به آلبانی رسانده است

سازمان ایسرا اید قصد دارد از ۱۶۷ شهروند افغانستانی که خارج کرده است، همچنان حمایت کند - Gent SHKULLAKU / AFP

سازمان غیردولتی ایسرا اید (IsraAID) روز چهارشنبه اعلام کرد که این گروه کمک‌های بشردوستانه خروج ۱۲۵ افغان آسیب‌پذیر از طریق آلبانی را در اوایل ماه جاری هماهنگ و اجرا کرد. پیش‌تر نیز اعلام شده بود در سپتامبر، ایسرا اید در انتقال ۴۲ زن و دختر افغان به امارات متحده عربی مشارکت کرده است.

افراد خارج شده شامل قضات، دوچرخه سواران حرفه‌ای، روزنامه‌نگاران، مجریان تلویزیون، فعالان حقوق بشر، بستگان دیپلمات‌های افغان، هنرمندان، افسران اجرای قانون و دانشمندان بوده‌اند.

به گزارش جروزالم پست، ایسرا اید کمک کرده تا آنها در ماه اوت و پس از خروج ایالات متحده از افغانستان و تصرف کابل توسط طالبان، از کشور خارج شده و به آلبانی بروند.

در همین حال، این سازمان غیردولتی اسرائیلی برای تأمین مایحتاج مورد نیاز ۱۲۵ پناهنده منتقل شده به آلبانی و سایر افراد در این کشور، فعالیت کرده است.

ایسرا اید ابراز امیدواری کرد که این افراد پس از تشکیل پرونده پناهندگی، طی مدت کوتاهی در کشورهایی مانند کانادا، فرانسه و سوئیس اسکان داده شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یوتام پولیزر، مدیرعامل ایسرا اید در این باره گفت: «ما خوشحالیم که بگوییم پس از یک فرایند دشوار طی چند هفته گذشته و تغییر مداوم وضعیت و برنامه‌ها، تمرکز اصلی ما در حال حاضر در مورد اطمینان از دسترسی افراد تخلیه شده به همه نیازهای ضروری برای ساخت یک زندگی جدید است.»

این سازمان قصد دارد از ۱۶۷ شهروند افغانستانی که خارج کرده است، همچنان حمایت کند.

سیلوان آدامز به‌عنوان یکی از افرادی که در فرایند خروج با ایسرا اید همکاری کرده، گفت که عملیات خروج «تمرین فرهنگ یهودیان باستانی تیکون اولام بود» که به معنی بهبود جهان ما است.

او که  پیش‌تر اعضای تیم دوچرخه‌سواری را از افغانستان خارج کرده است، افزود: «خوشحالم که به تغییر سرنوشت گروه زنان دوچرخه‌سوار افغان کمک کرده و به آنها فرصتی برای زندگی عادی، پربار و شاد ارائه داده‌ام.»

فروپاشی دولت پیشین افغانستان و روی کار آمدن طالبان، سبب شد همه این زمینه‌ها از جمله حضور زنان در برنامه‌های ورزشی از دست برود. اعضای ارشد طالبان بارها اعلام کرده‌اند که به زنان اجازه حضور در فعالیت‌های ورزشی داده نمی‌شود؛ چون به باور آنان، این کار خلاف دستورات شریعت است.

«ایسرا اید» که وزارت خارجه اسرائیل از آن به‌عنوان کمک‌کننده اصلی در روند خروج تیم دوچرخه‌سواری و رباتیک افغانستان نام برده است، یک نهاد مددرسان غیردولتی اسرائیلی است که در سال ۲۰۰۱ میلادی تأسیس شده است و در کشورهای مختلف، در زمینه مددرسانی و حمایت از افراد در خطر فعالیت می‌کند.

بیشتر از جهان