فرانسه سفر نماینده اتحادیه اروپا به ایران را «حیاتی» خواند

«ایران همان‌طور که از مذاکره سر باز می‌زند، وضعیتی را به وجود می‌آورد که بازگشت به برجام را پیچیده‌تر می‌کند»

انریکه مورا، معاون جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا-JOE KLAMAR / AFP

فرانسه روز چهارشنبه گفت که رویکرد دولت ابراهیم رئیسی در برابر مذاکرات احیای برجام موجب تردید درباره نیت تهران در این زمینه می‌شود، و تاکید کرد که به همین دلیل، سفر نماینده اتحادیه اروپا به ایران برای آینده توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ «حیاتی» خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخن‌گوی وزارت امور خارجه فرانسه در نشست خبری روزانه خود در پاریس گفت: «دولت جدید [ایران به ریاست ابراهیم] رئیسی تردیدهایی در مورد نیت خود برای بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک به وجود می‌آورد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی افزود: «ایران همان‌طور که از مذاکره سر باز می‌زند، وضعیتی را به وجود می‌آورد که بازگشت به برجام را پیچیده‌تر می‌کند. از این رو، در این شرایط بحرانی و مقطع حیاتی برای آینده توافق هسته‌ای است که این سفر توسط... [انریکه] مورا صورت می‌گیرد.»

انریکه مورا، معاون جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، قرار است روز پنجشنبه در تهران با اعضای هیئت مذاکره‌کننده ایران دیدار و گفت‌وگو کند. این دیدار در حدود چهار ماه پس از توقف مذاکرات وین انجام می‌شود که هنوز ازسرگیری آن مشخص نیست.

علی باقری، معاون وزیر امور خارجه ایران، روز چهارشنبه در توییتی نوشت: «در راستای مشاوره‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، من میزبان انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، خواهم بود... تبادل‌نظر بر سر مسائل دوجانبه و منطقه‌ای، از جمله افغانستان، و همچنین گفت‌وگو درباره برچیدن تحریم‌های ظالمانه، در دستور کار قرار دارد.»

به دنبال اعلام تمایل دولت جو بایدن به بازگشت به برجام، ایران و آمریکا شش دور مذاکره غیرمستقیم در پایتخت اتریش با هماهنگی اتحادیه اروپا و حضور سایر اعضای باقی‌مانده در توافق برجام انجام دادند. دولت ابراهیم رئیسی می‌گوید که به محض پایان بررسی محتوای مذاکرات دولت حسن روحانی، دور هفتم مذاکرات برگزار خواهد شد.