جنازه ۱۵ مهاجر به سواحل لیبی بازگردانده شد

لیبی در سال‌های اخیر به گذرگاهی مطلوب برای مهاجرانی که قصد رسیدن به اروپا را دارند، تبدیل شده است

در اردوگاه‌های شلوغ لیبی، شکنجه و تجاوز جنسی رواج دارد- 

MAHMUD TURKIA / AFP

گارد ساحلی لیبی اعلام کرد که دست کم ۱۵ مهاجر، هنگام تلاش برای عبور از سواحل این کشور در دریای مدیترانه جان خود را از دست دادند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، گارد ساحلی لیبی، روز سه‌شنبه ۲۰ مهر، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که به تماس اضطراری یک کشتی چوبی حامل مهاجران پاسخ داده و توانسته است ۱۴۰ سرنشین بازمانده و اجساد ۱۵ مرد را به پایگاه دریایی خود در طرابلس، پایتخت لیبی بازگرداند.

نیروی دریایی لیبی نیز روز سه‌شنبه در بیانیه جداگانه‌ای خبر از آن داد که این نیرو ۱۶۵ مهاجر دیگر را در همان روز رهگیری و به ساحل بازگردانده است.

مقامات لیبی در اوایل ماه جاری سرکوب بی‌سابقه‌ای را علیه مهاجران در شهر گرگرش آغاز کردند. این شهر که در غرب طرابلس واقع شده، مرکز انتقال مهاجران به اروپا محسوب می‌شود.

نیروهای امنیتی لیبی، تنها در عرض چند روز بیش از  پنج هزار نفر را بازداشت کردند. روز جمعه، صدها مهاجر از بازداشتگاه شلوغ «مبانی» در طرابلس فرار کردند.

به گفته سازمان مهاجرت سازمان ملل متحد، نگهبانان شش مهاجر را به ضرب گلوله کشته و دست کم ۱۵ نفر دیگر را زخمی کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لیبی از سال ۲۰۱۱ که قیام تحت حمایت ناتو منجر به سرنگونی معمر قذافی ، دیکتاتور این کشور شد به گذرگاهی مطلوب برای کسانی بدل شد که از فقر و جنگ داخلی در آفریقا و خاورمیانه به امید رسیدن به اروپا فرا می‌کنند.

سازمان پناهندگان سازمان ملل متحد در توئیتی اعلام کرد اجساد ۱۵ نفر پس از ورود دو کشتی به پایگاه دریایی طرابلس پیدا شده است. در این گزارش آمده است که کارکنان نهادهای حامی حقوق بشر به حدود ۱۷۷ مهاجر بازمانده کمک کرده و قایق‌ها یک روز قبل از سانحه سواحل لیبی را ترک گفته بودند.

هنوز وضعیت ۱۵ فرد کشته شده، روشن نشده است.

رهگیری نیروهای لیبی مرگبارتر از پیش شده است، و مهاجران نیز توسط قاچاقچیان در قایق های کوچک نامتناسب با دریا جاسازی می‌شوند. غرق شدن مهاجران در این شرایط نیز به حادثه‌ای مکرر تبدیل شده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد ، امسال بیش از ۱۱۰۰ مهاجر در نزدیکی لیبی کشته یا غرق شده‌اند، هرچند تصور می‌شود که تعداد جان‌باختگان بیش از این باشد.

مهاجران بازداشت شده در لیبی، در بازداشتگاه‌های شلوغی نگهداری می‌شوند که شکنجه، تجاوز جنسی و سایر سوء استفاده‌ها در آنها رواج دارد.

بازرسان سازمان ملل متحد در اوایل ماه جاری گفتند که سوء استفاده و بدرفتاری با مهاجران در این کشور می‌تواند مصداق جنایت علیه بشریت باشد.

دولت طرابلس از اقدامات اخیر خود در هجوم به پناهجویان دفاع کرده و گفته است که آنها با مهاجرت غیرقانونی و قاچاق مواد مخدر مقابله می‌کنند.

بیشتر از جهان