سخنگوی قوه قضاییه: علت مرگ شاهین ناصری مسمومیت دارویی بوده است

شاهین ناصری، شاهد شکنجه نوید افکاری در اداره آگاهی بود و در این زمینه سخن گفته و مورد تهدید قرار گرفته بود

شاهین ناصری به دلیل سخن گفتن در باره شکنجه نوید افکاری تهدید به مرگ شده بود- عکس از  twitter: @bai_mina

ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی گفت علت مرگ شاهین ناصری در زندان، مسمومیت دارویی بوده است.

او امروز چهارشنبه، ۲۱ مهرماه، به خبرنگاران گفت: «پزشکی قانونی علت مرگ شاهین ناصری را مسمومیت دارویی اعلام کرده است.»

با این حال او توضیح بیشتری در این زمینه نداد و نگفت چگونه یک زندانی که مسئولیت جان او بر عهده مسئولان زندان است دچار به گفته او مسمومیت دارویی شده است.

شاهین ناصری، شاهد شکنجه نوید افکاری در اداره آگاهی بود و در این زمینه سخن گفته و دست به افشاگری زده بود.

روابط عمومی اداره کل زندان‌های استان تهران، سرانجام روز اول مهرمام امسال با انتشار اطلاعیه‌ای خبر مرگ شاهین ناصری در زندان را تایید کرد.

پیش از آن اخباری مبنی بر انتقال شاهین ناصری به سلول انفرادی و درگذشت او به دلایل نامعلوم در زندان منتشر شده بود.

با این همه، در اطلاعیه اداره کل زندان‌های استان تهران به شکلی مبهم تنها گفته شده بود: « شاهین ناصری که در حال سپری کردن دوران محکومیت خود بوده است، به دلیل احساس بیماری به بهداری زندان مراجعه می‌کند. با توجه به شرایط اورژانسی بیمار، فوراً در محل بهداری ندامتگاه، عملیات احیاء (ماساژ قلبی، تنفس مصنوعی و تزریق اپی نرفین و فیکس IV Line) به مدت ۴۵ دقیقه انجام می‌گیرد که علی‌رغم تلاش‌های فراوان کادر درمان، زندانی مورد اشاره فوت می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از اعدام نوید افکاری، بابک پاک‌نیا، وکیل دادگستری گفت که آقای ناصری پیش از اجرای حکم اعدام نوید افکاری، کشتی‌گیر ایرانی، در نامه‌ای از زندان شهادت داده بود که شاهد شکنجه و ضرب و شتم نوید در دوران بازداشت در اداره آگاهی شیراز بوده است.

پس از آن، شاهین ناصری گفته بود معاون شعبه دادسرای امنیت و مسئول پرونده افکاری به وی گفته است که «کاری می‌کنم ذوب شوی!» تهدیدی که با انتقال او به زندان بزرگ تهران از یادها رفت؛ اما از روز ۳۰ شهریور که برادر وی مطلع شد این زندانی به دلایل نامعلومی در سلول انفرادی جان باخته است، بار دیگر موردتوجه افکارعمومی قرار گرفت.

منابع مطلع در باره تماس ناصری یک روز قبل از انتشار خبر درگذشت او در زندان تهران، به ایندیپندنت فارسی گفته بودند: «وی روز قبل از مرگ خود از طریق تلفن بهداری زندان با پدر نوید افکاری و بابک پاک‌نیا، وکیل سابق خود، تماس گرفت و از انتقال به بند انفرادی به همراه شش نفر دیگر که دو نفرشان به کرونا مبتلا بودند، ابراز نگرانی کرد. او تاکید کرد که به دلیل بازنشر فایل صوتی درباره مرگ نوید در سالگرد اعدامش، او را همراه با بیماران مبتلا به کرونا به انفرادی منتقل کرده و کارت تلفنش را هم گرفته‌اند.»

سازمان حقوق بشر ایران روز ۳۰ شهریور با اعلام خبر مرگ شاهین ناصری در سلول انفرادی زندان تهران، آن را مشکوک خواند.

از سوی دیگر برادر شاهین ناصری نیز اعلام کرد که دوستانش اطلاع داده‌اند که شاهین را در انفرادی به قتل رسانده‌اند.

نوید افکاری، از معترضان مرداد ۱۳۹۷ در ایران، به اتهام‌هایی از قبیل شرکت در اعتراضات خیابانی، محاربه و قتل یک مأمور امنیتی در جریان اعتراضات در شیراز، به دو بار اعدام محکوم شد. نوید افکاری در نامه‌ای گفته بود که اعترافات او تحت شکنجه بوده است؛ از جمله این که روی صورتش پلاستیک کشیده بودند و او با رفتن تا مرز خفگی مجبور به اقرار به مطالب ساختگی شده است.

حکم اعدام این کشتی‌گیر ۲۷ ساله، به‌رغم اعتراضات داخلی و بین‌المللی، سحرگاه شنبه ۲۲ شهریور اجرا شد.