آتش‌سوزی در تالاب میانگران ایذه 

مدیرکل محیط زیست استان خوزستان پاسخ خبرنگاران را نداد 

آتش‌سوزی‌های پیاپی در تالاب میانگران اعتراض شهروندان و مهاجرت ساکنان این منطقه را به دنبال داشته است - ایرنا 

آتش‌سوزی در تالاب میانگران ایذه که از روز سه‌شنبه، ۲۰ مهر، آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد. 

تالاب میانگران در جنوب غربی کوهپایه زاگرس و در مجاورت شهرستان ایذه در استان خوزستان قرار دارد. کوچ پرندگان مهاجر به این تالاب، آبزیان متنوع، پوشش گیاهی منحصر به فرد، جاذبه‌های طبیعی و مجاورت با آثار باستانی به این تالاب جایگاهی ویژه داده است. با این حال، از ابتدای سال تاکنون آتش بارها به جان این تالاب افتاده و بخش‌های زیادی از آن را تخریب کرده است. 

گفته می‌شود که آتش‌سوزی‌های پیاپی در تالاب میانگران اعتراض شهروندان و مهاجرت ساکنان این منطقه را به دنبال داشته است. خبرگزاری ایلنا به نقل از منابع آگاه محلی، گزارش داده است که آتش‌سوزی‌ها عمدی‌اند و افراد سودجو و زمین‌خواران با هدف توسعه اراضی کشاورزی آن‌ها را ایجاد می‌کنند. این گزارش می‌افزاید که اداره کل حفاظت از محیط زیست خوزستان نیز سعی دارد اخبار درباره این تالاب را مسکوت بگذارد و تماس خبرنگاران را هم بدون پاسخ گذاشته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین زمینه، عبدالله ایزدپناه، نماینده ایذه، گفته است: «در جریان آتش سوزی‌های تالاب میانگران ایذه هستم و موضوع را در کمیسیون مربوطه مطرح و به جد آن را پیگیری خواهم کرد.» 

به دلیل تداوم خشکسالی‌ها، استفاده بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی و مدیریت ناکارآمد، وسعت تالاب‌های شهر ایذه در ۱۰ سال گذشته، کاهش یافته است و بخش‌هایی از تالاب بندون و تالاب میانگران به محلی برای رهاسازی فاضلاب و زباله‌های بیمارستانی تبدیل شده‌ است. این در حالی است که سالانه پرندگان مهاجر زیادی به این منطقه کوچ می‌کنند و گفته می‌شود تالاب میانگران ایذه دروازه ورود پرندگان مهاجر به سایر تالاب‌های بین‌المللی استان خوزستان است. 

تالاب میانگران همچنین زیستگاه گونه‌های جانوری همچون فلامینگو، لک لک، اردک نوک‌پهن، غازپیشانی، قورباغه کسکیدز و ماهی گامبوزیا است. 

کارشناسان محیط زیست و گردشگری بارها تاکید کرده‌اند که در صورت محافظت و بهسازی، این منطقه می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های گردشگری، زمینه اشتغال افراد زیادی را فراهم کند و اقتصاد محلی را رونق ببخشد.